Wednesday 25 June 2014

Cara-Cara Untuk Berniaga Di Bazar Ramadan

Assalamualaikum sahabat semua,

Pada kali ini, saya akan bercerita tentang selok belok ataupun cara-cara untuk berniaga di bazar Ramadan.Ceritanya bermula apabila Azni, rakan sekerja saya mengajak saya untuk menceburi bisnes makanan di Bazar Ramadan Kulim.Azni pun baru sahaja mula berniaga dengan menjual pizza.Saya pula sebelum ini memang pernah berniaga laksa dan tomyam.Tapi untuk berniaga di Bazar Ramadan, saya tidak mempunyai pengalaman dan masa yang mencukupi kerana saya bekerja makan gaji dalam bulan Ramadan.Cuma kelebihan yang saya boleh gunakan adalah pada bulan ramadan saya pulang pada pukul 4:30pm setiap hari sepanjang Ramadan.Jadi itu sahajalah kelebihan yang saya boleh gunakan dalam bisnes bazar ramadan.

Memandangkan saya tidak mempunyai masa yang cukup untuk menyediakan makanan dan hanya boleh berharap kepada isteri saya sahaja untuk sediakan jadi saya memilih untuk berniaga minuman dan dadih sahaja.Antara minuman dan makanan yang terlintas dalam pikiran saya adalah

1-Air limau kasturi dengan asam boi
2-Air Teh bunga
3-Air lengkong
4-Dadih
5-Jelly
6-Puding

Sebagai permulaan, rasanya cukuplah ini sahaja menu yang saya mampu untuk sajikan kepada umat Islam yang berpuasa.Ada juga rakan-rakan yang berkata kalau berniaga air bila tak habis buang sahaja.Saya cuba untuk ubah minda yang berpikiran macam tu.Berniaga di bulan puasa adalah satu ibadah kerana kita menyediakan juadah untuk mereka yang berpuasa.Jika tak habis apa salahnya kalau kita bungkus dan dermakan ke masjid-masjid untuk jemaah berbuka puasa ataupun semasa balik dari terawih.Jadi inilah yang akan saya lakukan dalam bulan puasa ini.Kalau berniaga habis alhamdulillah.Kalau tak habis saya akan dermakan sahaja ke masjid supaya saya boleh mengutip kekayaan di dunia dan kekayaan di akhirat.

Sebenarnya terdapat 5 syarat utama untuk melayakkan kita menjadi peniaga bazar Ramadan iaitu kena bawa bersama dokumen asal dan salinan di bawah ke Majlis Perbandaran.

1-Berdaftar dengan tuan punya tapak Bazar Ramadan.Contohnya, tuan rumah bazar Ramadan di Kulim adalah Majlis Perbandaran Kulim.Kena isi borang yang mereka sediakan.
2-Bawa bersama 2 keping gambar berukuran passport yang terbaru
3-Bawa kad pengenalan
4-Bawa sijil kursus pengendalian makanan.Ada banyak syarikat swasta ataupun Majlis Perbandaran sendiri yang menganjurkan kursus ini.Saya menjalani kursus ini di Sungai Petani dengan bayaran RM50 untuk masa 3 jam kursus.
5-Bawa sijil atau kad pengesahan mendapat suntikan typhoid (TY2) dari klinik kerajaan ataupun swasta.Kalau klinik swasta kena bayar RM20.Minta rujuk klinik kerajaan yang terdekat.tak semua klinik kerajaan ada menyediakan perkhidmatan cucuk TY2 dan kalau ada pun ada hari-harinya.Kalau cucuk kat swasta kena bayar tinggi sikit iaitu RM50 hingga RM75 bergantung kepada klinik.Tapi cucuk TY2 ni hanya untuk 3 tahun sekali.
6-Bayar sewa tapak.Kat kulim kalau jenis jualan makanan/minuman kena bayar RM155 (1 petak 10 x 10 kaki persegi).Kalau jualan jenis berasap/tebu/kelapa kena bayar RM205 ( 1 petak 10 x 10 kaki persegi).

Apabila sahabat semua dah pun cukup 5 syarat di atas ni maknanya bulan puasa ni ataupun tahun depan bolehlah mula start berniaga.Saya doakan supaya rezeki sahabat semua dan rezeki saya ditambahkan lagi dengan keberkatan bulan Ramadan.Insyaallah.

Wassalam


No comments:

Post a Comment