Monday 17 October 2016

ER6-Kerosakan Pada Relay Starter

Assalamualaikum sahabat semua.

Pada kali ini saya ingin berkongsi dengan sahabat semua berkenaan masalah yang dihadapi oleh ER6 saya.Motor saya baru-baru ini mula menunjukkan masalah susah untuk hidup apabila start.Kadang-kadang punyalah lama saya cuba start tapi tak mahu hidup.Apa yang saya lakukan adalah pertamanya saya buka seat dan check bateri.Saya lihat bateri saya menunjukkan takat air bateri pada takuk minimum.Jadi saya pun beli lah air bateri RM2.00 dan tambah air bateri.Saya menggunakan bateri koyoko yang mempunyai lampu penanda sama ada bateri week, ok ataupun kong.Bila saya sudah siap tambah air bateri dan cuba hidupkan engin, motor boleh hidup.Saya biarkan motor idle untuk 10 minit dan check bateri kembali.Lampu bateri yang pada mulanya menyala warna kuning kini sudah menyala warna hijau bermaksud bateri saya sekarang sudah ok.Kalau bateri menunjukkan warna merah maknanya bateri itu sudah kong.

Saya pun bawak la motor saya dalam 2 minggu kemudian jadi masalah yang sama jugak.motor susah nak hidup.Bila saya buka seat saya lihat bateri menunjukkan warna hijau maknanya bateri saya ok.Kemudian, bila memikirkan motor kalau terus tak hidup akan menambah kos untuk repair saya pun bawak lah motor saya ke Mega Fortune Prai untuk expert yang check.Bila mekanik Mega Fortune check dan melihat keaddan bateri ok dia terus beritahu yang besar kemungkinan masalah relay.Dia cakap motor ER6 memang selalu hadapi masalah ni.Jadi saya pun bersetuju la untuk tukar relay tu dengan harga RM240 sebiji.Saya tak serve pun harga kat tempat lain sama ada relay ni murah atau mahal kat Mega Fortune tapi apa yang saya pasti relay ini original Kawasaki.Ni bentuk relay tu.Selepas saya tukar relay ni motor saya memang sudah tak hadapi lagi masalah nak start engin.


Saya juga telah menukar lampu di kening motor saya.Kalau original lampu tu warna kuning.Tapi saya lebih suka letak warna biru.Bila ride waktu malam kereta boleh nampak yang dibelakang mereka adalah motor superbike berpandukan lampu biru tersebut.Saya ada bertanya Mega Fortune dan harganya RM48.Saya bertanya dengan satu lagi kedai motor di Padang Serai dan harganya hanyalah RM12 sahaja.Memandangkan ini hanyalah lampu dan kalau tidak bertahan lama pun tidak mengapa pasal hanya lampu eksesori jadi saya memilih untuk tukar lampu biru kat Padang Serai saja dengan harga RM12 untuk sepasang.Ini picture lampu yang saya tukar tu.Harga murah jadi kecerahan lampu ni kurang sikit daripada lampu original yang RM48 tu.Tapi masih lagi ok.


Ok.Jadi setakat sekarang saya baru tukar 2 benda ni sahaja.Saya akan update lain kalau lepas ni saya kena tukar spoket, rantai ataupun tayar di kawasan Penang ni.

Wassalam.

31 comments:

  1. utk relay tu, er6 boleh pakai relay yamaha nouvo.... harga original baru dalam rm50-60 je... banyak boleh jimat...

    ReplyDelete
    Replies
    1. yeke..thanks..lepas ni kalau rosak lagi boleh la guna...

      Delete
    2. Yamaha nouvo model apa ye ?Nouvo lc @ nouvo biasa ?

      Delete
    3. Yamaha nouvo model apa ye ?Nouvo lc @ nouvo biasa ?

      Delete
    4. Assalamualaikum tuan. Motor saya kawasaki er6f. Problem dia rasa lebih kurang sama dengan tuan. Tak boleh hidup motor. Saya ingat battery kong jadi saya tukar battery sama tapi dalam masa 4 hari dia jadi balik . Rasa rasa relay dia ke yang problem?

      Delete
    5. ER6 ni relay kong adalah penyakit biasa dia...kira mcm penyakit special untuk ER6 la...ada member kat atas komen boleh tukar pakai relay nouvo...kalau nk murah...tp saya tukar ori kawa...

      Delete
    6. Bos..klu r1 starter relay rosak..nouvo lc nye le pakai x @ lain2 motor

      Delete
  2. Slm tuan masalah sy timing tinggi rendah..knapa er?minta bantuan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. minta check dengan pomen..motor saya tak pernah ada prob camtu...tapi kalau ikut logik motor er6 ni guna injection..jadi mungkin kotak tu ada prob...kna masuk komputer check...

      Delete
  3. Assalamualaikum tuan. Masalah saya lebih kurang macam ni juga. Kawasaki er6f. Dah running setahun takde masalah. Lepas tu esok nya saya nak start motor dia tak hidup. Saya ingat kan battery problem so saya tukar battery baru. Tapi tak sampai 2 hari dia jadi lagi. Saya recharge battery tu 3 kali sama juga tak tahan lama. Adakah masalah sama macam tuan juga? And betul ke boleh pakai relay nouvo sahaja? Kalau pakai tu berapa eh boleh tahan yaa?

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau bateri baru pun masih start tak hidup mmg kompom masalah relay..saya tak tau relay nouvo boleh tahan berapa lama pasal saya tak pernah pakai...saya pakai kawa punya...saya tulis thread ni tahun 2016...sekarang dah 2019 motor saya masih pakai relay lama yg saya tukar ni...

      Delete
    2. Boleh pakai relay starter yamaha nuovo..harga rm 36 ja..nk tukar pn senang ja..3 screw allen key jer..

      Delete
  4. salam bro.. kes saya sama.. da tukar battery still xleh start.. relay ni mmg harga mcm tu ye? kot la ade y murah ckit.. just survey..

    ReplyDelete
    Replies
    1. relay ori harga camtu la..mungkin sekarang mahal sikit la..ni cerita lama...

      Delete
  5. Salam semua.tuan2 yg do hormati. Aya bru jr nk beli er6f 2nd. Rasa takut jerrr to hati berkenan. Bola dengar byk masalah Rasa kecut pun ada. Sapa pandua nk beli Moto 2nd ni. Tolonggggg share

    ReplyDelete
  6. Tiling bg tips nak beli er6f 2nd.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1-pastikan bawak pomen masa nak beli..dengar bunyi engin..ok ke tak...check semua body...mileage..kira check semua fizikal motor dan dgr bunyi engin
      2-ambik no plate dan check dgn kawasaki dah tukar ka belum valve dia...kalau dah tukar kawasaki akan bagitau dah tukar..kalau belum kena ambil kira kos nak tukar...
      3-pastu atas nasihat pomen beli lah dengar harga yang paling murah atau berpatutan dengan condition motor

      Delete
    2. Salam bos...Riley motor tu dimana terletek kalau di motor?

      Delete
  7. Salam..tuan nak Tanya la motor sy pas start lebih kurang 15 minit mati sendiri pastu nk try start xidup lagi..bole tlg bg pendapat sy nak wt cmne dgn er6n sy ni???

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya pun tak tau pasal saya bukan pomen...tapi kalau kes engin mati boleh try check benda kat bawah ni

      1-check spark plug
      2-check kabel yang supply karan ke spark plug
      3-check relay
      4-check suis kat stand pasal kalau suis tu rosak dia akan baca stand tak angkat...tu pun boleh jadi punca engin mati tiba tiba

      Delete
  8. Ada group whatsapp tak Er6n ni...saya nak join

    ReplyDelete
  9. Bro sy baru tukar bateri.. Tetibe lampu depan n lampu tinggi x menyala.. Apa masalah dia ye?

    ReplyDelete
  10. Moto er6 sy.....lampu merah sentiasa menyala pd F1.Apakah masalahnya....harap tuan2 dpt beri jawapan.....

    ReplyDelete
  11. Kalau selalu angkat tangki minyak, takut wayar terkepit antara tangki dan chasis.

    ReplyDelete
  12. Salam...nak tanya kenapa lampu er6 sy hanya soket lmapu atas je yg hidup..yg bawah x hidup,,sy dah cek suis,mentol,wire..kenapa iye..sy test pakai soket atas ok..bila pakai soket utk bawah xde...adakah ni suis nya rosak ..coz sal sy tekan suis atas bawah lampu x padam

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam...tak berapa paham masalah awak...cara awak cerita macam lampu motor kapcai...tekan suis untuk lampu tinggi dan lampu rendah...tapi motor ER6 saya lampu ada kiri kanan..bila lampu rendah dia menyala kiri sahaja...bila lampu tinggi baru kanan menyala bersama kiri...dan memang tak boleh tutup lampu tu pun walaupun siang...

      Delete
  13. Salam tuan mtr er6f 2010 start klu injin sejuk susah nak hidup kna pusing sikit trhotle tpi klu dah panas senang hidup apa masalah ya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. selalu start setiap hari atau jarang-jarang start

      Delete