Monday 11 May 2015

Cara-Cara Membiak Pokok Kucai

Assalamualaikum sahabat semua,


Pada kali ini saya ingin berkongsi dengan sahabat semua tentang cara-cara untuk membiak pokok kucai.Kita boleh membiak pokok kucai setelah batang kucai ini telah matang dan kalau rumpun pokok kucai telah memenuhi pasu atau plastik beg.Macam kucai dalam beg plastik hitam tu sebenarnya ia telah pun padat dengan batang kucai dan untuk membolehkan batang kucai itu membiak dengan elok maka kita perlulah mengubahnya.Seperti yang telah saya cerita pada posting yang lepas kucai ini membiak melalui belahan dedua iaitu daripada satu batang induk yang telah matang kemudian membelah menjadi 2 batang anak benih.Proses ini akan terus berlaku sehinggalah pasu kita menjadi padat dengan batang kucai.Untuk membolehkannya membelah dan membiak maka kita terpaksa mengubahnya supaya proses pembelahan batang kucai tidak terbantut.




Proses Pertama

Langkah pertama adalah dengan menyediakan medium pembiakan kucai ataupun tanah campuran untuk kita isi dalam pasu sebagai tempat pembiakan kucai.Apa yang kita perlukan adalah

1-1 beg plastik tanah kompos  (RM2.00/pc)
2-1 beg baja organik tulen (RM5.00/pc)
3-pasir sungai 

Tanah kompos dan baja organik boleh kita beli daripada nurseri ataupun kedai yang menjual baja/racun untuk pertanian.Nisbah campuran adalah 3:2:1 iaitu tanah kompos:pasir:baja organik.Macam kes saya mula-mula saya sukat dulu 1 kg baja organik dalam pasu kecil.Bila sukat dapat la 2 pasu kecil.Jadi saya tau la saya perlukan 6 pasu kecil untuk tanah kompos dan 4 pasu kecil untuk pasir.Sahabat semua boleh membeli pasir sungai daripada kedai hardware yang ada jual alatan pembinaan.Macam kes saya, untuk menjimatkan kos saya menggunakan pasir yang ada dalam longkang di depan rumah saya sahaja.Jadi campur sahaja semua ketiga-tiga campuran ni kemudian gaul sama rata.Pastikan tanah campuran tidak berketul-ketul.Kalau nak lagi bagus tambahkan lagi tanah campuran tu dengan habuk sabut ataupun hampas kelapa dengan nisbah campuran 1:1.


Proses Kedua

Langkah kedua adalah kita mula mengembur tanah kucai yang dalam plastik beg yang nak kita ubah tu supaya lembut dan mudah untuk kita mencerai-ceraikan batang kucai tu.Saya telah mencerai-ceraikan batang kucai tu menjadi seperti gambar yang kat atas ni.Saya asingkan batang kucai yang telah matang dengan anak kucai yang masih muda supaya saya boleh tanam yang dah matang serumpun dan yang masih muda serumpun.Proses nak ceraikan batang kucai kena buat dengan cermat pasal kita tak mahu akar kucai yang berserabut tu putus dan akhirnya akan membantutkan pembesaran pokok kucai kita.


Proses Ketiga

Langkah ketiga adalah kita memasukkan tanah campuran ke dalam pasu/beg plastik hitam/apa sahaja bekas yang kita suka cukup setakat setengah daripada bekas tu.Lepas tu kita susun la batang kucai tu dalam bekas tu.Macam kes saya, saya guna pasu yang kecil sahaja.Jadi saya selerakkan menjadi 5 batang pokok kucai dalam setiap pasu.Ada orang jenis suka tanam 1 rumpun terus dalam satu pasu dan sebenarnya cara itu adalah salah.Bila kita tanam 1 rumpun terus kita membantutkan pokok kucai kita untuk membiak.Cara yang betul adalah dengan menanam jarang-jarang supaya nanti kucai tu akan memenuhi seluruh kawasan pasu kita.Bukannya tertunpu di bahagian tengah sahaja.Lepas kita dah susun batang kucai tu maka kita pun kambuslah tanah campuran sehingga ke leher pasu.


Proses Keempat

Langkah yang akhir sekali adalah kita susun pokok kucai yang telah kita ubah kemudian jirus dengan air.Kucai yang telah diubah sepatutnya tidak dibiarkan menerima terus cahaya matahari.Ini akan membuatnya layu.Kena letak kat tempat teduh dahulu kemudian barulah kita ubah kepada tempat yang menerima cahaya matahari secara terus.Jadi kita tunggulah selama 3-4 bulan untuk melihat kucai kita membiak dan memenuhi seluruh pasu kita tu.Selamat mencuba.Saya masih ada lagi 3 induk kucai yang masih belum diubah.Setakat sekrang saya telah ubah 2 beg plastik.Dengan cara ini tanaman kucai kita akan menjadi banyak dan hasilnya juga akan turut berkembang sehinggalah kita berkata cukuplah setakat ni sahaja pokok kucai yang kita mampu jaga.

Wassalam.


No comments:

Post a Comment