Friday 13 December 2019

Kenali diriku

Kenali diriku
Aku budak bertuah,
Hidup senang di Taman,
Udang,sotong dan ketam biasa aja,
Lantaran chef gelaran bapakku,
Baju sekolahku tempahan khas,
Baju mainku Kiki Lala,
Tiada ku kenal erti lelah,
Tiada ku kenal erti susah....

Aku budak kampung,
Destinasi jati diriku dibentuk,
Keluar pagi balik tengah hari,
Keluar petang balik senja,
Cak plong,gasing,guli dan tuju kasut,
Congkak,police sentry,zero point dan tuju tin,
Ke paya melastik kelawar,
Ke bendang menyauk karin,
Ke pokok merabat sakan,
Ke sungai balik dirotan,
Gulai puyu dan ikan sepat pekasam,
Kacang tanduk dan air asam,
Masakan kampung biasa aja,
Tiada ku kenal erti lelah,
Tiada ku kenal erti susah....

Aku budak susah,
Lantaran kehilangan kasih abah,
Ibuku kerja setiap malam digerai makan,
Hanya cucur setiap malam kami makan,
Lapar dan dahaga biasa aja,
Serba-serbi hidupku kurang,
Akhirnya ku lari ke asrama,
Baru ku kenal erti lelah,
Baru ku kenal erti susah.....
Aku budak tentera,
Lantaran ahli wataniah dalam negara,
Kawad kaki,guling depan dan guling kiri kanan,
Jalan kaki,ilmu perang,menembak dan makanan hutan,
Semuanya biasa aja,
Baru ku kenal erti lelah,
Baru ku kenal erti susah.....
Aku budak malang,
Lantaran cinta yang tiada kesampaian,
Cinta yang ku seru tiada bersahut,
Cinta yang bersahut tiada berpanjangan,
Cinta yang diberi tiada ku sahut,
Bukan sedikit hati yang ku patahkan,
Bukan sedikit hatiku dipatahkan,
Baru ku kenal erti lelah,
Baru ku kenal erti susah....
Aku budak beruntung,
Lantaran segala nikmat Tuhan,
Isteri,anak,kereta,motor dan rumah,
Kerjaya,pangkat,sahabat,saudara dan tanah,
Banyaknya hobi biasa aja,
Budak bertuah dan budak kampung,
Budak susah,budak tentera dan budak malang,
Semuanya adalah aku,
Semuanya adalah aku,
Semuanya adalah aku.....
Aku budak tua,
Ku harapkan segala dosaku diampuniNya,
Ku harapkan semua anakku hafiz orangnya,
Ku harapkan segala isteriku mithali orangnya,
Ku harapkan sahabatku berjaya hendaknya,
Ku harapkan saudaraku bersatu hendaknya,
Ku harapkan puisiku diingati,
Ku harapkan pengalamanku diperinci,
Ku harapkan ilmuku diselusuri,
Ku harapkan matiku ahli Jihadi......
Nukilan Rasa,
Sang Sangkakala Rimba

No comments:

Post a Comment