Thursday 26 March 2015

Kucai Oh Kucai

Assalamualaikum sahabat semua,

Pada kali ini saya ingin bercerita tentang hobi baru saya iaitu menanam kucai.Kucai ni sebenarnya jenis tanaman macam bawang.Maknanya cara pembiakan dia adalah dengan melalui penduaan bawang tersebut.Senang paham mula-mula kita tanam 1 ja bawang kucai tapi bila dah lama-lama bawang kucai tu akan bercambah menjadi 2.Jadi dapatlah 2 bawang kucai.Proses ini akan berterusan sampailah penuh pasu atau beg poli kita tu dengan kucai.Apabila sampai tahap yang macam ni kita perlulah mengubah bawang kucai ke tempat baru untuk proses percambahan berterusan.




Saya pernah mencuba untuk menanam kucai melalui tanaman biji benih tetapi setelah 3 kali mencuba semuanya gagal.Mungkin ilmu saya untuk menanam melalui biji benih masih belum cukup kerana ada seorang makcik kat kampung saya cakap dia tanam senang sahaja.Tabur saja mesti tumbuh punya.Dia cakap dia menggunakan tanah campuran tanah elektrik + tanah bakar + baja tahi arnab.Saya sendiri pun masih belum cuba untuk tanam mengikut petua makcik ni.Jadi kalau sahabat semua hendak mencuba apa salahnya.Syabas saya ucapkan kalau sahabat semua boleh menanam kucai menggunakan biji benih.

Oleh kerana gagal menanam menggunakan biji benih, saya mengambil keputusan untuk menanamnya melalui benih kucai iaitu bawang.Mak Tam saya yang berada di Bakar Kapur, Seberang Prai adalah insan pertama yang memberi benih kucai kepada saya.Kalau tengok dalam gambar kat atas, benih pertama saya adalah yang dalam bekas orang ceduk simen tu.Benih ni saya dapat tahun lepas lagi dan pada mulanya memang la subur dengan kucai tapi selepas kemarau melanda negara kita pada bulan 4 tahun lepas ia mula sedikit demi sedikit menyusut.Di tambah pula dengan keadaan saya yang sibuk kerja dan berniaga membuatkan saya tidak ada masa untuk menjirusnya sewaktu kemarau.Tapi walaupun saya ingat 3 bulan tidak jirus dengan air, kucai ini cukup tahan lasak dan masih hidup sehingga ke hari ini.Yang sebelah lagi tu (dalam pasu hitam) adalah benih yang saya telah ubah untuk dicambahkan.Setiap pagi saya jirus dengan air dan hasilnya saya boleh melihat anak-anak kucai mula tumbuh di tepi rumpun yang telah saya ubah tu.Sebenarnya, kalau nak diikutkan hendak makan kucai memang dah tak larat dah nak makan dengan adanya 2 pasu kucai tu.Tapi memandangkan saya mempunyai perancangan untuk membekalkan sayur kucai kepada kedai pasar borong di Taman saya, saya telah membeli 5 beg poli benih kucai sebagai permulaan.



Saya membeli 5 rumpun kucai ini dengan harga RM20 dari adik beradik saya juga di Bakar Kapur.Sebenarnya Mak Tam saya juga membeli benih pertama kucai darinya.Isteri saya yang membelinya apabila dia balik ke kampungnya di Penaga.Saya bercadang untuk membeli lagi 95 beg untuk mencukupkan jumlahnya menjadi 100 beg.Baru-baru ini saya telah pun menuai kucai ini dan mendapat hasil sebanyak 1/2 kilo.Jadi saya membuat andaikan ataupun pengiraan kasar, jika saya mempunyai 100 beg benih kucai hasil yang akan saya perolehi adalah (1/2kg/5) x 100 = 10kg.Kucai yang saya telah tuai saya jual kepada kedai borong dengan harga RM3.50 sekilo.Jadi dapatlah RM 1.80 untuk dimasukkan ke dalam tabung anak-anak saya.

Contoh pengiraan Return Of Investment (ROI)

Modal= RM4 /pc

Jumlah Modal = RM4 x 100 beg
                        = RM400

Hasil = 10kg x RM3.5
         = RM35/tuai

Balik modal = RM400/RM35 
                    = 12 kali tuai

Jadi  (12 kali tuai hasil x 20 hari (tempoh matang) )/ 30 = 8 bulan


Kesimpulannya, 8 bulan adalah masa yang saya perlukan untuk mendapat balik modal saya.Ini adalah pengiraan kasar dan masih belum termasuk dengan kos baja dan air.Sebenarnya, saya cukup teruja dengan cerita Aziran pasal pak sedara dia yang hidup sebagai usahawan kucai yang berjaya.Hasilnya setiap hari adalah RM60 sehingga dengan hasil kucai boleh membawanya setiap tahun ke Tanah Suci.Saya tidak lah dapat menjadikan kucai sebagai pendapatan utama kerana terikat dengan kerja makan gaji.Jadi cukuplah saya menjadikan kucai sebagai hobi dan hasil sampingan sahaja.

Wassalam

No comments:

Post a Comment