Wednesday 1 April 2015

Cara-Cara Membayar Cukai Pintu Secara Online

Assalamualaikum sahabat semua,

Pada kali ini saya ingin berkongsi dengan sahabat semua tentang cara-cara membayar cukai pintu secara online melalui maybank2u.Saya telah pun mendapat surat daripada Majlis Perbandaran Sungai Petani untuk membayar cukai pintu untuk bulan Januari sampai Jun 2015 sebanyak RM33.60 pada bulan lepas.Tapi memandangkan saya sibuk dengan kerja terus saya lupa tentang bil cukai pintu ni sehinggalah datang pula surat kedua yang cas saya RM2.00 untuk bayar cukai pintu.Jadi jumlah yang saya kena bayar ialah RM35.60.Saya mula la dok pikir nak kena ambil cuti ni untuk bayar cukai pintu.Dari Kulim ke Sungai Petani pun ambil masa 1 jam jugak perjalanan.Tak masuk lagi dengan buang masa beratur.Nak tunggu saya cuti hari Ahad surat tu bagitau kena bayar sebelum 4/4/15.Pikir punya pikir saya teringat kenapa saya tak bayar online saja.Mungkin boleh.Jadi memang boleh pun bayar secara online.Cara-caranya ialah

1- Login akaun www.maybank2u.com.my

2- Klik pada bahagian Payments.

3- Pilih Make a One-Off Payment

4- Pada pilihan kategori,pilih Assessment.

5- Pilih Majlis Perbandaran masing-masing.Contoh macam saya adalah Majlis Perbandaran Sungai Petani

6- Masukkan jumlah yang perlu dibayar, no akaun bil cukai pintu yang ada pada bil (no akaun ada tanda \ tapi kita tak perlu letakkan tanda \ tu)

7- Dah bayar print screen resit untuk rekod mana la tau tetiba pihak Majlis tak terima pulak bayaran daripada kita.

Senang bukan nak bayar bil cukai pintu.Tak perlu ambil cuti,jimat minyak dan masa beratur.Kadang-kadang apa sahaja benda yang perlu kita settle tapi boleh dilakukan secara online baik kita buat secara online sahaja.Kalau tak tahu kena la belajar supaya boleh menyenangkan kita.Kalau ada pakcik-pakcik atau makcik-makcik yang memang tidak tahu langsung pasal IT bolehlah minta tolong anak-anak atau cucu-cucu yang pandai.Rasanya zaman sekarang ni payah nak cari budak-budak yang tak reti bab internet ni.Daripada dok abis masa main game online, facebook ataupun layari web panas lebih baik korang tolong tokwan atau toknek settlekan bil api dan lektrik pakai online ja.Dapat la jugak pahalanya.

Wassalam

No comments:

Post a Comment