Thursday 2 April 2015

Matlamat Saya Dalam Hidup

Assalamualaikum sahabat semua,

Pada kali ini saya ingin berkongsi dengan sahabat semua tentang matlamat hidup saya untuk masa yang akan datang.Matlamat saya terbahagi kepada 2 iaitu matlamat di dunia dan matlamat di akhirat.Sebelum ni saya banyak merancang untuk mencapai matlamat dunia sahaja sehinggakan kadang-kadang saya terlepas peluang untuk mencari pahala ibadah sebagai bekalan saya di akhirat.

Matlamat dunia

Daripada sekolah menengah lagi saya telah pun membayangkan yang saya akan menjadi seorang pekerja professional secara makan gaji.Tidak pernah langsung terlintas di pikiran saya untuk menjadi seorang peniaga.Saya juga merancang untuk mendapatkan moto kap,kereta,rumah,tanah,isteri,anak, dan superbike.Kalau diikutkan hanya superbike sahaja yang masih belum Allah tunaikan untuk saya miliki.Saya sendiri pun tak tahu kenapa bila saya mempunyai wang, tidak terlintas langsung dipikiran saya untuk memilikinya.Tetapi apabila wang saya telah habis dan tidak dapat membeli superbike secara cash saya sangat-sangat idamkannya.Saya pernah bergurau dengan kawan-kawan mungkin ajal saya datang sewaktu saya menunggang superbike.Allah masih belum izinkan saya memilikinya kerana ajal saya masih belum tiba.Hehe.Itu adalah satu sangka baik kepada Allah untuk mengubat hati saya yang selalu meruntun untuk memiliki superbike.

Umur saya sekarang sudah pun mencecah angka 30an.Kalau diikutkan umur umat Nabi Muhammad SAW ni hanya sampai kepada 64 sahaja.Hanya mereka yang terpilih oleh Allah sahaja yang boleh hidup sampai mencecah usia 80 an ke atas tanpa nyanyuk.Jadi mungkin saya masih boleh hidup lagi 30 tahun ataupun kurang daripada itu.Tapi apa yang pasti, saya sangat suka jika boleh hidup tanpa perlu bekerja.Maknanya saya telah pun mencapai kebebasan kewangan dalam hidup.Untuk mencapai kebebasan kewangan bukanlah satu kerja yang mudah melainkan hanya jika kita dilahirkan sebagai seorang yang kaya.

Saya sangat idamkan kehidupan yang sederhana sahaja.Mempunyai sebuah rumah kampung di atas tanah seluas 1 ekar untuk saya usahakan tanaman sayur-sayuran,ternak ayam kampung,ada kolam ikan air tawar dan pokok buah-buahan di sekeliling rumah.Kerja saya hari-hari adalah melihat kebun dan juga ternakan.Bila boring boleh la memancing di kolam sendiri.Saya sangat sukakan kehidupan yang mana saya mempunyai banyak masa untuk berulang ke masjid dan melakukan solat jemaah setiap hari.Mungkin saya boleh jadikan masjid sebagai rumah kedua saya.Pada ketika saya memikirkan kehidupan tua saya yang sebegini saya pun terpikir takkanlah nak tunggu tua baru lah nak jadikan masjid sebagai rumah kedua.Saya banyak berpikir kembali tentang setiap ayat Al Quran yang mengatakan dunia ini hanyalah khayalan semata-mata.Bodohlah kepada mereka yang hanya mahu mengejar keduniaan tanpa memikirkan akhirat iaitu tempat kita yang kekal abadi.Berbaloikah kita untuk hidup senang di dunia selama 60 tahun kemudian sengsara di neraka Allah untuk selama-lamanya.Pada ketika saya memikirkan saya berasa amat bersalah dan saya perlu berubah untuk mencapai kebahagiaan di dunia dan akhirat

Matlamat Akhirat

Matlamat ini saya masukkan dalam perancangan hidup saya selepas saya habis membaca terjemahan Al Quran kira-kira bulan puasa tahun lepas.Pada waktu puasa 2014 saya terlibat dengan menjual di bazar Ramadan.Memang letih apabila mengenangkan penglibatan saya berniaga setiap hari di Bazar Ramadan.Tapi selepas 2 minggu berniaga dan telah mendapat keuntungan, saya mula terpikir kenapa saya perlu mengejar dunia sedangkan saya tidak merebut peluang mencari Lailatul Qadar pada bulan Ramadan.Bila letih berniaga semestinya saya tidak dapat melakukan solat sunat terawih di masjid.Ini amatlah merugikan.Jadi saya cuba listkan apa benda yang perlu saya tunaikan kepada Allah SWT sebagai balasan kepada Allah yang telah menunaikan hasrat saya di dunia.Semuanya Allah SWT dah tunaikan hanya tinggal superbike sahaja.Bila saya telah listkan semuanya dan pikir kembali alangkah malunya saya kepada Allah SWT.Allah SWT memberi semua nikmatnya kepada saya tetapi tidak ada satu pun yang saya boleh beri kepada Allah SWT sebagai lambang hambanya yang bertakwa.Ini list untuk saya mencapai matlamat akhirat saya.

1-Solat 5 waktu setiap hari secara berjemaah.

Sebelum ini saya banyak meninggalkan solat Subuh kerana terasa amat payah untuk bangun daripada tidur.Saya mengenalpasti masalah saya berpunca daripada sifat saya yang suka tidur lewat kerana leka dengan movie.Tapi bila dipikirkan kembali kenapa saya perlu tunggu tengok movie sedangkan semua movie yang tv tayang dah pernah saya tengok melalui wayang ataupun dvd.Jadi cukup tak masuk akal untuk tengok movie 2 kali.Jadi pukul 10 sudah kena masuk tidur.Baru senang bangun Subuh

2-Khatam Al Quran paling kurang 1 kali setahun

Setakat sekarang memang susah pun saya nak baca Al Quran.Kalau baca pun saya akan pilih surah yang selalu kita dok baca sahaja seperti Yasin, Waqiah, Ar-Rahman dan Al-Mulk.Kalau nak baca habis 1 Al Quran ni saya ingat lepas daripada khatam masa darjah 6 dulu sampai sekarang ni masih belum khatam.Teruk betul saya ni sampai macam tu sekali lupa pada Al Quran.

3-Hafal juzuk 30 dan surah-surah lazim

Selalunya bila solat saya akan baca surah Al-Ikhlas dan An-Nas sahaja.Surah lain tu kadang-kadang ja baca.Banyak surah dalam juzuk 30 memang saya tak hafal langsung.Jadi menjadi cabaran kepada saya untuk hafal dahulu surah-surah juzuk 30 dan kemudian barulah hafal surah-surah yang lazim seperti Yasin, Waqiah, Ar-Rahman dan Al-Mulk.Saya sendiri pun tak tahu berapa tahun untuk saya lengkapkan hafalan saya.Tapi kalau kita ada set matlamat benda ni bukannya sesuatu yang mustahil kerana yang penting kena ada azam untuk menghafal.

4-Melakukan segala sunnah Nabi Muhammad SAW

Kalau nak diikutkan memang terdapat banyak sunnah Nabi Muhammad SAW daripada yang mudah sampailah kepada yang paling sukar seperti berkahwin 4 orang.Saya telah listkan 100 sunnah Nabi Muhammad SAW dalam posting yang lepas dan saya juga telah membeli buku sunnah-sunnah Rasul.Insyallah, saya kena buat satu-satu sampailah lengkap menjadi amalan saya seharian.Ulamak pernah berkata kalau nak ubah kebiasaan diri kita kena buat benda tu selama 40 hari.Barulah boleh melekat dalam hati.Contohnya nak biasakan diri ambil wuduk sebelum tidur, kena buat dahulu 40 hari barulah boleh ubah kepada sunnah yang lain pula.

5-Melakukan solat-solat sunat

Kalau macam solat sunat seperti tahayyatul masjid dan sunat qobliah atau banqdiah ada la jugak saya buat cuma jarang-jarang la pasal saya selalu solat seorang diri.Kalau solat kat masjid tu barulah buat solat sunat ni.Tapi sebenarnya terdapat banyak lagi solat sunat yang saya masih belum amalkan seperti tahajjud,taubat,hajat,witir,tasbih,dhuha,wuduk, dan sebagainya.

6-Berpuasa sunat pada setiap kali hari yang disunatkan.

Kalau bab puasa wajib saya memang tak ada masalah untuk menunaikannya.Daripada kecil memang tak pernah tinggal.Cuma bab puasa sunat yang liat sedikit.Cuma saya ni dikira bertuah pasal saya jenis tak makan pagi atau sarapan.jadi kalau nak berpuasa tu bukanlah satu benda yang sukar.Cuma nak tahan perut bila orang lain sedang makan tu yang sukar.Macam sekarang saya hanya baru berjinak-jinak dengan puasa isnin dan khamis.Tu pun kadang-kadang miss pasal tak tahan dengan kawan nak belanja makan ataupun cuaca yang panas.

List ni saya buat setelah saya dapat menyempurnakan segala yang wajib.Sebab tu saya listkan perkara yang sunat.Kepada sahabat yang masih belum dapat tunaikan yang wajib cuba tunaikan dahulu yang wajib kemudian barulah beralih kepada yang sunat.Tak pa.Pelan-pelan kayuh.Proses nak jadi seorang Muslim yang bertakwa juga sama susahnya dengan menjadi seorang yang kaya di dunia.

Wah.kalau nak ikutkan list ni memang dah berat ni untuk saya lakukan.Mungkin akan ambil masa 10 hingga 20 tahun baru boleh lengkapkan kot.Tapi malu lah saya kepada Allah kerana hakNya sebagai Pencipta Alam tidak saya tunaikan sedangkan Allah SWT telah pun menunaikan hak saya sebagai manusia di muka bumiNya.Sedih bukan.Walau apapun saya berazam untuk berubah dan selalunya jika kita telah setkan matlamat dalam hidup kalau tak dapat semua pun dapat separuh pun jadilah.

Saya sendiri pun tidak pasti adakah dengan melakukan semua amalan ini cukup untuk membawa saya ke syurga tetapi dari apa yang saya tahu, kita dimasukkan ke dalam syurga kerana redha Allah SWT kepada kita kerana segala amal kebajikan kita tidak dapat membeli syurga Allah SWT.Jadi perlu ada azam untuk berubah kepada yang lebih baik kerana sebagai manusia biasa kita sebenarnya banyak melakukan dosa kepadaNya setiap hari.Sama ada dosa kecil ataupun dosa besar.Marilah kita semua berubah menjadi seorang Muslim yang bertakwa.

Wassalam.

No comments:

Post a Comment