Friday 17 April 2020

Cara-cara membuat jeruk maman atau kemaman

Assalamualaikum sahabat semua,

Pada kali ini aku nak kongsi dengan sahabat semua cara-cara macam mana nak buat jeruk maman.Jeruk maman ni boleh dikatakan makanan tradisi orang belah Utara yang dah hampir pupus sekarang ni.Maksudnya orang sekarang ni dah tak makan, dah tak kenal pokok maman dan dah tak tahu macam mana cara nak buat jeruk.Jadi jangan risau, dalam post ni aku share macam mana nak buat jeruk maman ni.


Image may contain: plant

Aku sendiri suka makan jeruk maman ni pasal arwah tok Pah dan abah aku suka sangat makan jeruk maman ni.Yela orang kampung yang ada bendang makanan ni adalah makanan biasa bagi orang utara ni.Bila masa berlalu, sekarang ni susah la pulak nak jumpa jeruk maman ni.Jadi, nasiblah pokok maman ni banyak la pulak tumbuh di sekeliling rumah ni.Jadi aku just ambik dan buat jeruk sahaja.

Pokok maman ni sekali tengok macam pokok rumput sahaja pasal memang pokok ni jenis pokok yang tumbuh merata tanpa perlu ditanam.Selalunya banyak dekat tali air dan kawasan sawah bendang.Orang kampung dulu-dulu sambil depa menjala atau memancing ikan darat seperti puyu,keli,haruan dan sepat untuk dibuat pekasam, mereka jugak akan kutip pucuk maman untuk dibuat jeruk.Jadi jeruk maman ni sedap dimakan bersama ikan pekasam,nasi panas-panas dan cabai.Kat bawah ni aku share pokok maman untuk yang tak berapa kenal.

Pokok Maman | Segalanya Tentang Tumbuhan...

Ok.Sekarang kita belajar cara-cara untuk membuat jeruk maman ni.

1-kerat pucuk dia yang berbatang lembut...ambik sekali dengan daun..kalau yang batang dia dah keras ambik daun sahaja..
2-kerat panjang dalam 2-3 inch dan biar dia layu...yang ni kena biar lama atau jemur bawah panas...
3-blender nasi sejuk dalam segenggam.
4-bubuh maman dalam Tupperware,masukkan garam dan air blender nasi sejuk tadi..pastikan maman tenggelam semua dalam air..
5-peram 2-3 hari...dah lepas 3 hari boleh masukkan dalam peti ais..nak makan boleh ambik dan bubuh bawang dengan cabai untuk makan..



Ok.Setakat ni dahulu perkongsian pada kali ni.Semoga jeruk maman ni boleh mengimbau nostalgia lampau sewaktu orang-orang tua kita masih hidup dulu.

Wassalam.

1 comment: