Monday 4 May 2020

Resepi memasak gulai ikan sepat atau puyu dalam periuk tanah menggunakan dapur periuk tanah

Assalamualaikum sahabat semua,

Pada kali ni aku nak share satu resepi gulai atau kari ikan sepat atau puyu dengan masak menggunakan periuk tanah dan tempurung kelapa.

Sebenarnya bila umur makin meningkat ni aku mula rindukan masakan tok aku dulu yang menggunakan dapur periuk tanah dan masak gulai ikan sepat menggunakan dapur kayu.Tapi sekarang ni zaman moden.Mana ada lagi orang buat dapur kayu dan simpan periuk tanah kan.Pastu aku pun mula la dok cadang nak buat satu dapur kayu kat luar rumah.Sambil-sambil tu dok cari kat Shopee kot-kot ada orang jual dapur tanah liat.Last-last aku jumpa jugak satu seller ni jual dapur tanah liat kat melaka.Harga pun murah dalam RM40 jek.Apa lagi terus aku beli.Dah ada dapur tanah liat aku terus ke kedai India untuk beli periuk tanah liat.Harga pun murah jek iaitu RM6.80.Jadi aku pun beli la satu.

Sampai sahaja di rumah, aku terus rendam periuk tanah liat tu dalam baldi semalaman dengan air.Kena rendam untuk hilangkan bau tanah liat dan bagi periuk tanah tu tak retak sewaktu kita masak.Nak guna periuk tanah liat tak boleh terus bakar dia dengan api yang kuat nanti dia retak.Kena start api slow dan bakar pelan-pelan sampai akhirnya guna api yang paling besar.Benda ni kita boleh buat guna dapur gas dahulu sebelum kita guna dapur tanah liat supaya periuk tanah liat kita tahan lama,tidak retak dan hilang bau tanah.


Setelah sampai dapur periuk tanah yang saya order dari Shopee, saya pun mula la ke kedai runcit untuk mencari tempurung kelapa atau orang utara panggil tempughung nyok.Bila jumpa boleh ambil free sahaja pasal tempurung ni takde harga pun.Selalunya tuan kedai akan buang macam tu jek dalam tong sampah.Jadi jimat kan masak pakai tempurung nyok ni.Benda free jadi nak ambik banyak mana pun ikut suka la.Jadi aku bawak balik la 1 guni tempurung ni.


Ok.sekarang nak masak ikan sepat kita ikut sahaja langkah-langkah kat bawah ni.

1-Siang ikan sepat dengan teliti.Ikan ni boleh saja beli kat pasar tani.Kalau takde ikan sepat boleh beli ikan puyu.Buang sisik ikan ni dan buang kepala dia.Sirip yang tajam tu pun buang jugak pakai gunting.Pastu boleh rendam kejap dalam air cuka,pastu cuci lagi dengan asam jawa sampailah hilang bau hanyir ikan sepat tu.Kalau kat rumah ada belimbing buluh pun boleh guna.Ambil belimbing buluh dengan daun dia pastu ramas sekali dengan ikan sepat tu.Kompom hilang bau hanyir dia.

2-Dah siap ikan sepat, hiris bawang merah 3 biji, ketuk bawang putih 5 ulas, daun kari 3 tangkai, bunga cengkih 5, bunga lawang 3, kulit kayu manis 1, buah pelaga 5 dan satu sudu kecil biji sawi.Semua ni kita tumis dengan minyak masak sampai naik bau.


3-Dah naik bau, kita masukkan rempah kari ikan ke dalam bahan tumis ni.Boleh guna rempah kari faiza,adabi atau cap O.Aku slalu guna 2 peket pasal nak bagi kari tu likat sikit.Pastu yang ni paling penting.Kena tumis dengan bara tempurung sampailah pecah minyak.Tak boleh pi jalan mana-mana.Kena tunggu kacau selama lebih kurang 30 minit pasal tak mau rempah hangit.Nak buat gulai benda ni paling penting pasal lagi lama tumis lagi sedap gulai tu.Bagi rempah berul-betul masak dan lait (bahasa Kedah).

4-Dah pecah minyak rempah tu masukkan santan.Santan ni kita perah dari sebiji kelapa.Dah masukkan santau kacau bagi rempah yang duduk kat bontot periuk semua larut dalam santan.Pastu masukkan garam 1 camca besar,gula 2 camca besar dan ajinamoto 1 camca besar.Kalau tak mau masuk ajinamoto pun takpa.Last masukkan air asam jawa dalam besar 2 jari.

5-Dah rasa masin,manis,masam semua dah ok baru kita masukkan ikan.Ada orang dia masukkan ikan dulu baru masuk perasa.Apa yang jadi ikan tu rasa tawar yang rasa hanya kat kuah saja.Tapi kalau ikut cara ni ikan dan kuah akan ada rasa.Jadi bila makan ikan dia lebih sedap la dari ikan rasa tawar kan.Rasa kuah pulak kena bagi kuat sikit pasal kita nak makan dengan nasi.Kalau rasa kurang nanti makan dengan nasi rasa gulai tu terus jadi tawar.

6-Masa ni kita angkat sat periuk tanah dan masukkan tempurung.Tadi kita tumis semua guna bara saja.Sekarang baru kita nak guna api.Bila dah masuk tempurung baru kipas sikit pastu dia akan terbakar.Masa terbakar ni la kita letak balik periuk tanah atas dapur tanah dan masak gulai ikan sepat ni sampai mendidih.Dah mendidih boleh masukkan kacang bendi atau kalau ada kat kampung boleh masukkan buah belimbing buluh.Tapi kalau dah masuk buah belimbing buluh jangan la pulak kita masukkan lagi air asam jawa.Satgi tak jadi gulai jadi kuah asam.Kita jugak boleh masukkan 5 biji cabai melaka kat dalam gulai ni bagi ada rasa pedas-pedas sikit.Tapi cabai tu jangan ketuk ye.Masukkan sebiji-sebiji buang tangkai sahaja.

7-Dah mendidih boleh saja biar gulai ni atas dapur tanah liat tu.Bara kat bawah akan sentiasa buat gulai ni sentiasa panas untuk 1-2 jam.Jadi nak makan nasi memang akan dapat makan dengan gulai panas-panas la.



Ok.Sekian sahaja resepi gulai ikan sepat yang dimasak menggunakan dapur dan periuk tanah liat.Bila makan ni mengalir air mata rindu kat arwah tok dulu.Huhu.

Wassalam.

6 comments:

  1. Beli kt mana periuk tanah liat kt melaka ni, sy pun tgh cari

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya beli melalui shopee saja...boleh jugak cari kedai india...atau taip periuk tanah liat kat google...ada melayu dari perak yang jual...

      Delete
  2. Singgah sini cari resepi ikan sepat. Biasanya kami goreng je kalau ikan sepet.ni cari resepi lain utk ikan sepat.

    ReplyDelete