Wednesday 23 September 2020

Apa maksud kaya?

Dok sembang kaya...nak jadi kaya...nak hidup kaya dan berjaya ni sebenarnya hampa paham tak maksud kaya ni...

Apa maksud kaya?
1-Duit ada berjuta
2-Ka sales berjuta sebulan
3-Ka kena jadi billionman
Meh aku kongsi apa maksud kaya yang sebenarnya kat dunia...kaya kat akhirat masing2 dah boleh paham..
Maksud bila kita kaya adalah apabila kita boleh hidup di dunia tanpa perlu bekerja...simple...
maksudnya bangun pagi lepak2 goyang kaki tengok tv buat apa apa aktiviti pastu malam tidur...hampa pernah rasa tak jadi orang kaya...pernah la masa PKP 3 bulan dulu...duduk rumah duduk saja gaji jalan selama 3 bulan...camtulah maksud kaya...atau Bahasa mat Saleh financial freedom...boleh hidup tanpa perlu bekerja untuk cari duit...tapi duit masuk tiap2 Bulan...
Bila nak kaya?
Bagi yang kerja kerajaan hampa akan kaya bila hampa pencen...maksudnya duduk rumah goyang kaki setiap bulan makan duit pencen...
Yang kerja swasta camna...kerja swasta perit sikit...kena banyak menyimpan dan beringat...kalau duit kwsp cukup untuk tampung orang swasta akan kaya masa dapat duit KWSP...
Cuma yang berbeza adalah gaya hidup...ada orang boleh hidup dengan rm1000 untuk sebulan dan ada orang kena ada rm10000 baru boleh hidup untuk sebulan...jadi target untuk kaya tak Sama...
Aku buat contoh...katakan Aku nak pencen kerja atau berhenti kerja umur 50 tahun...Aku bajet boleh hidup paling lama pun 70 tahun...pastu kalau Aku ada rm1000 setiap bulan tanpa apa2 hutang dah cukup buat aku sekeluarga...jadi simple math (70-50) x 12 Bulan sama dgn 240 Bulan...sebulan rm1000 x 240 Bulan adalah RM240 000...Jadi pada umur 50 jika Aku ada simpanan duit sebanyak RM240 000 bermaksud Aku telah kaya...makan lah duit tu sampai dijemput ilahi...
Pasal apa ada orang yang dah jadi jutawan tak jugak cukup2 duit?
Satu saja masalahnya
GAYA HIDUP
Kerana gaya hidup dipandu nafsu...kalau hidup berpandukan nafsu satu dunia dan juga isinya milik kita pun takkan cukup...
Wassalam...

No comments:

Post a Comment