Wednesday 23 September 2020

Resepi Lidah Lembu Masak Kicap

Assalamualaikum sahabat semua.

Kalau sembang bab lembu semua bahagian yang ada kat lembu aku makan jek seperti hati,paru,jantung,perut,usus,kitab....cuma kat bahagian lembu ada benda yang sedap dimakan tapi tak ramai yang nak makan seperti lidah,otak,tapak kasut dan sehinggalah bahagian yang eksotik seperti telur lembu jantan dan urat k*t* lembu atau ada panggil torpedo..haha...dan ada lagi satu bahagian yang paling susah dapat tapi sedap adalah bena susu atau t*t*k lembu betina...kalau ekor lembu tu ramai la yang berebut

Korban dan akikah baru-baru ni semua pakat tak mau ambik bahagian ni semua...semua nak bagi kat aku pasal aku makan...huhu...masalahnya aku sorang jek makan...tambah dengan malas nak kisah dengan kerja-kerja yang nak kena buat...tapi lepas Pak Tam suruh tanam tapak kasut aku pun ambik la pasal sayang tanam benda sedap...dah ambik sekali lidah kena ambik jugak...last-last yang lain semua pakat bagi kat orang jela dah takde sapa nak ambik...







Jadi lidah ni aku masak kicap sahaja.Resepi ada kat bawah

1-Lidah lembu kena rebus dulu bagi lembut.Rebus agak-agak sahaja janganlah sampai masak pulak.
2-Kikis semua bahagian yang kesat kat lidanh tu.Biar tinggal isi sahaja.
3-Masukkan minyak, masukkan 3 ulas bawang putih, masukkan 3 tangkai cabai hijau dan tumis.
4-Masukkan lidah dan goreng sampai masak
5-Masukkan kicap kipas udang dengan sos tiram adabi dan kacau sebati.
6-Hiris bawang besar tebal-tebal dan masukkan dalam kuali.Masak sampai semua berpalit elok.
7-Last sekali tutup api dan masukkan daun bawang yang hiris panjang-panjang.

Sedia untuk dinikmati bersama nasi panas.

Wassalam.

No comments:

Post a Comment