Tuesday 13 May 2014

Cara-Cara Penjagaan Generator Buatan China

Salam sahabat semua,

Rasanya dah lama sangat saya tak update apa-apa ilmu dalam blog ini kerana menghadapi masalah dengan komputer saya di rumah.Nak update di pejabat pun tak boleh kerana disekat oleh firewall.Jadi bila ada kesempatan sahaja lah dapat saya update apa-apa ilmu untuk bacaan sahabat semua,

Pada kali ini saya akan berkongsi dengan sahabat semua berkenaan penjagaan generator 2 stroke buatan China dan dalam kes saya jenama Yamasu.Saya telah 2 kali repair generator saya ini kerana menghadapi masalah tidak dapat hidup.Tukang repair bagitau saya yang generator 2 stroke ini perlu dijaga 2 perkara sahaja iaitu

1-minyak 2T-pastikan kita guna minyak 2T yang mahal seperti Shell, Petronas dan sebagainya.Jangan guna minyak 2T yang murah dan kurang kelikatannya.Pastikan juga nisbah sukatan antara petrol dan minyak 2T tu disukat dengan betul.Dalam kes saya, penjual generator telah memberi satu tabung plastik dan dia telah tanda sukatan untuk petrol dan sukatan untuk 2T pada botol plastik tu.Tetapi untuk sahabat semua boleh la guna nisbah 1 minyak 2T: 50 minyak petrol.Contohnya   

 20ml 2T :1000ml/1 liter petrol

2-Pastikan minyak campuran petrol dan 2T dihabiskan terus dan jangan disimpan dalam kaburator.Dalam kes saya, saya hanya menggunakan generator seminggu 2 kali sahaja.Bagi pengguna yang menggunakannya setiap hari tiada masalah.Tetapi bagi saya yang kurang kerap menggunakan generator, saya kena pastikan minyak dalam kaburator tidak menyekat paip aliran ke engin.Minyak campuran 2T dan petrol yang lama terbiar akan mendap dan menyekat aliran di dalam tiub.Ini menyebabkan engin susah nak hidup dan kadang-kadang mati terus.Jika hal ini terjadi, kita hanya perlu servis kaburator sahaja.Untuk membiarkan minyak dalam kaburator habis digunakan kita hanya perlu tutup injap aliran minyak dan biarkan generator hidup sampai dia mati sendiri kerana kehabisan minyak dalam kaburator.

Sekian dahulu untuk kali ini.Berjumpa lagi pada posting yang akan datang.

Wassalam.

5 comments:

  1. Salam saudara... Nak tanya sikit, biasanya kita guna minyak hitam yg paling apa ya?

    ReplyDelete
  2. Nak Tanya,
    Kalau generator sumec model sp2500 petrol,perlu campur minyak 2T kah tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. kena tanya guna engin 2 stroke atau 4 stroke...hanya engin 2 stroke saja yang kena campur 2T

      Delete