Wednesday 12 March 2014

Jangan Beli Generator Made In China

Assalamualaikum sahabat semua,

Pada kali ini saya ingin berkongsi dengan sahabat semua masalah saya berkenaan dengan generator ni.Untuk berniaga pasar malam, generator adalah nadi ataupun jantung kepada sesebuah perniagaan.Macam saya yang berniaga di pasar malam Taman Mutiara dan Kelang Lama memang generator ni adalah jantung perniagaan saya.Jika tiada generator memang saya tak boleh nak berniaga.Mana ada customer nak mai beli kat kedai yang kelam kan.Oleh itu, generator amatlah penting kepada saya.

Masalah saya bermula apabila generator yang saya beli berjenama YAMASU buatan China telah rosak walaupun baru 1 bulan saya pakai.Generator ni kena guna minyak 2T campur sekali dan 2 stroke.Saya ikut sukatan yang betul untuk tambah minyak 2T ni dan tiba-tiba lepas 1 bulan pakai dah start tak hidup.Saya pun bawak la kepada kedai yang saya beli tu iaitu Legion Hardware kat Prai.Dia cakap saya bubuh 2T tak betul.Jadi kalau nak repair memang kos tinggi dalam RM200 lebih pasal dia cakap cam shaft dia bengkok.Dia cakap baik beli baru tapi dia bagi setengah harga.Jadi saya beli la generator baru jenama YAMASU juga dengan harga RM170.Generator yang pertama kali saya beli harganya RM340.Jadi saya dah bazirkan duit saya sebanyak RM510 untuk beli 2 generator yang akhirnya rosak dalam masa sebulan sahaja.

Jadi nasihat saya kepada semua kawan-kawan yang baru nak berjinak-jinak dengan perniagaan pasar malam ni kita mesti kena beli generator yang berkualiti tinggi.Biar kita alah membeli tapi menang memakai.Belilah generator jenama YAHAMA yang 4 stroke punya.Jangan beli yang 2 Stroke yang perlu kena tambah 2T tu.Takut nanti sahabat semua akan hadapi masalah sama seperti saya.Saya sekarang ni pun dok serve harga generator YAHAMA ni.Ada yang 1 ribu lebih dan ada yang RM800 sahaja.Insyaallah, minggu ni saya akan beli generator baru.

Wassalam.

2 comments:

  1. Terima Kasih.Jika tahu jenama lain yg agak sederhana harganya minta kongsikan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. try cari jenama laguna...sebenarnya banyak lagi jenama generator buatan china ni..try cari kat kedai hardware..

      Delete