Thursday 26 February 2015

Cara-Cara Menanam Pokok Limau Kasturi

Assalamualaikum sahabat semua,

Pada kali ini, saya ingin berkongsi dengan sahabat semua tentang cara-cara untuk menanam pokok limau kasturi.Kawan-kawan yang mengenali diri saya sudah tentu akan mengatakan bahawa saya tidak akan membuat sesuatu tanpa sebab dan alasan.Jadi alasan saya menanam pokok limau kasturi adalah kerana saya suka makan air limau asam boi dan jualan buah limau kasturi juga amatlah mengalakkan.Kalau tak silap saya harga semasa sekarang adalah sekilo RM12.Sebenarnya sudah 6 bulan saya menanam pokok ini dan selepas melihat pokok kasturi ini hidup subur barulah saya teringin untuk share macam mana saya tanam pokok ni.Takkan la nak share kalau saya tanam pastu mati pulak kan.

Masalah Tanah

Tanah di halaman rumah saya memang terdiri daripada tanah lektrik yang keras.Kalau diikutkan memang tak sesuai langsung untuk menanam apa-apa jenis pokok pun.Tanah yang paling sesuai adalah tanah jenis gambut.Jadi ilmu yang saya nak share ini adalah macam mana nak tanam pokok di atas tanah yang tidak sesuai langsung untuk tanaman.

Langkah-langkah menanam

1-Beli anak pokok limau kasturi yang berharga RM6 sepokok dari nurseri.

2-Beli tanah hitam satu beg daripada nurseri ataupun pasaraya.

3-Korek lubang jarak 1 kaki keliling tanah dalam plastik beg hitam dan sedalam 1 kaki.

4-Masukkan dahulu tanah hitam ke dalam lubang yang telah digali kedalam lubang yang kita dah korek tu.Masa saya mengorek lubang ni teruk juga la pasal tanah keras.

5-Barulah tanam pokok limau kasturi dan tutup dengan tanah yang kita korek tu.

6-Siram dengan air setiap hari 2 kali pada waktu awal pagi dan petang.

Cara menanam ini bolehlah diibaratkan seperti kita menanam dalam pasu tanah.tanah yang keras tu seperti pasu dan kita masukkan tanah hitam sebagai medium pembesaran pokok.Anak pokok yang dibiak dalam plastik hitam membuatkan akarnya mengikut bentuk plastik hitam sahaja.Bila kita tanam dalam tanah barulah akarnya merebak.

Pokok akan cepat mati bila akarnya tidak dapat merebak dengan baik iaitu akar gambut susah untuk menembusi tanah yang keras.Jadi akarnya akan merebak ke dalam tanah hitam yang kita isi dahulu dan memberi masa untuk pokok itu membesar.Apabila pokok sudah membesar, tiada masalah untuk akarnya menembusi dinding tanah lektrik yang keras.Cara ini juga dapat membuatkan air bertakung di dalam pasu tanah dan memberi kelembapan yang lama untuk pembesaran pokok.

Wassalam.

No comments:

Post a Comment