Monday 9 February 2015

Menghadapi Penyewa Yang Bermasalah

Assalamualaikum sahabat semua,

Rasanya sudah agak lama saya tidak update apa-apa cerita dalam blog ini untuk tatapan semua kerana tiada cerita yang boleh saya share dengan semua.Tapi pada kali ini saya akan share satu maklumat yang amat berguna kepada mereka yang baru hendak berjinak-jinak dengan perniagaan rumah sewa.Masalah yang kerap kita hadapi adalah masalah penyewa yang lambat membayar sewa.Bagaimana kita hendak menghadapi penyewa yang sebegini.

Saya sendiri juga adalah seorang penyewa dan selama 6 tahun saya menyewa tidak pernah walau satu bulan sekalipun saya lewat membayar sewa kepada tuan rumah.Gaji saya akan masuk sebelum 28 haribulan setiap bulan dan sebaik sahaja saya mendapat gaji terus saya masukkan duit sewa rumah.Mungkin juga kerana sikap saya yang menjadi penyewa yang baik menyebabkan tuan rumah segan nak naikkan sewa rumah.Walaupun market rumah sewa di kawasan Kulim dan Padang Serai atas daripada RM300, saya masih lagi menyewa dengan harga RM170 sebulan. Dan saya berharap dapat menyewa dengan harga ini mungkin selama 5-10 tahun lagi.Bergantung kepada betapa baiknya hubungan saya dengan tuan rumah.Dan sebagai membalas jasa tuan rumah yang memberi sewa yang murah kepada saya, saya telah menanam pokok limau kasturi,limau purut,limau nipis,buah amra dan buah jambu batu di kawasan rumah.Niat saya, selepas saya keluar dari rumah sewa ini tuan rumah boleh menikmati segala buah yang saya tanam ini.

Itu cerita hubungan saya dengan tuan rumah saya, tetapi berbeza pula dengan hubungan penyewa rumah saya dengan saya.Bermula pada bulan November, penyewa saya sudah mula menunjukkan sifatnya yang liat membayar sewa.Kadang-kadang lewat sampai 1 bulan.Saya sendiri kena kerap call dan message bila duit sewa akan dimasukkan ke dalam akaun.Dan seperti biasa, macam-macam alasan yang akan diberi sehinggakan saya sendiri pun tidak tahu betul ke tidak dengan alasan itu.Ini adalah satu pengajaran yang berguna untuk saya dan ilmu yang begitu manfaat untuk sahabat semua yang mahu berjinak dengan rumah sewa.

Petua Bagaimana Memilih Penyewa.

1-Pastikan penyewa kita mampu untuk bayar sewa rumah kita.Contohnya kena tanya dia kerja apa.Bini kerja ke tidak.Apa hutang yang dia ada supaya senang untuk kita buat penilaian adakah dia layak untuk menyewa rumah kita.Takkan la kita nak bagi sewa kepada penganggur kan.

2-Pastikan penyewa bukannya berbangsa India.Saya bukanlah racist tetapi dari pembacaan dan pengalaman kawan-kawan, bangsa India merupakan bangsa yang paling liat membayar sewa dan penuh dengan alasan.Lagi satu kita sebagai Muslim juga tidak mahu rumah yang kita sewakan itu dihuni oleh makhluk mistik kerana upacara agama yang mereka lakukan di rumah kita.Kalau boleh bagi sewa kepada orang Melayu dan option kedua adalah Cina.Saya juga bersetuju tidak semua bangsa India berperangai begitu tetapi ia adalah risiko yang perlu kita pikir kerana ia juga adalah risiko dalam perniagaan kita.Bangsa Cina pula merupakan penyewa yang baik kerana rata-ratanya mereka sangat mampu untuk menyewa.

3-Pasangan yang baru berkahwin atau wanita bujang sepatutnya menjadi target utama penyewa rumah kita.Target kedua pula adalah family.Kita tidak mahu penyewa dari golongan lelaki bujang yang tidak pandai menjaga rumah.

4-Harga sewa rumah merupakan nilai taraf seseorang penyewa.Contohnya jika kita mempunyai sebuah kondominium dengan harga sewa RM800 sebulan, penyewa kita juga adalah mereka yang bertaraf tinggi yang mampu untuk membayar RM800 sebulan.Penyewa bertaraf tinggi juga mempunyai pemikiran yang tinggi.Tetapi jika sewa rumah kita RM200 sebulan, penyewa kita juga adalah mereka yang bertaraf rendah.Kita juga hanya boleh mengharapkan mentaliti yang bersifat rendah juga dari penyewa yang sebegini.Jadi risiko menjadikan rumah kos rendah sebagai rumah sewa adalah lebih tinggi daripada menjadikan kondominium sebagai rumah sewa.

5-Perlu ada surat penjanjian sewa.Ini adalah satu perkara yang amat wajib untuk tuan rumah.Kita kena photostat IC penyewa dan matikan setem surat perjanjian kita.Ini penting apabila kita mendapat penyewa yang liat membayar sewa, tindakan undang-undang boleh kita lakukan keatas mereka.

Petua Memaksa Penyewa Membayar Sewa Atau Keluar Rumah

1-Sentiasa follow up jika penyewa lambat bayar sewa.Contohnya dalam perjanjian tidak akan lewat daripada 7 haribulan setiap bulan.Pada hari ke 8 kita sebagai tuan rumah kena tanya bila boleh dapat sewa.

2-Jika sudah lewat dari 7 haribulan dan penyewa berjanji akan bayar pada 14 haribulan, hari yang ke 15 kita follow up lagi sehinggalah kita mendapat sewa rumah kita.Tetapi pastikan tidak lebih daripada berapa bulan deposit yang kita ambil.Jika kita ambil sebulan deposit, jangan lebih dari sebulan.Jika 2 bulan jangan lebih daripada 2 bulan.

3-Jika sudah lebih dari tarikh yang telah kita tetapkan,beritahu kepada penyewa supaya boleh keluar dari rumah kita secara baik.Jika sampai 3 bulan tak keluar lagi, kita bolehlah mengambil tindakan dengan mencabut plug di kotak fius elektrik di rumah kita.Selepas seminggu, penyewa masih tak keluar juga kita boleh mengisi borang di pejabat SADA untuk memotong bekalan air di rumah kita.Nak potong SADA tak charge.tapi nak sambung balik kena bayar RM70.RM70 adalah lebih berbaloi daripada membiarkan penyewa duduk rumah kita secara free.

4-Jika penyewa keluar daripada rumah kita tetapi telah merosakkan rumah seperti memecahkan pintu dan tingkap, kita boleh mengambil tindakan undang-undang melalui surat perjanjian dan photostat IC yang ada kat kita.

Dalam kes penyewa saya, dia telah pun menjelaskan sewa setelah saya memotong bekalan elektrik dengan mencabut plug di kotak elektrik.Saya masih memantau perangainya dan saya memang tidak akan teragak-agak untuk mencari penyewa baru jika dia terus membuat masalah kepada saya.Kadang-kadang sifat orang Melayu lebih banyak kesian kepada anak bangsa sendiri, tetapi kita juga perlu ingat kita yang akan menanggung segala kos yang terlibat.Hutang kita kepada bank,bil api air yang tidak dibayar dan kos guaman jika sampai tahap merosakkan rumah.Setiap perniagaan ada risikonya, dan risiko inilah yang perlu kita sebagai tuan rumah hadapi.Petua yang saya berikan adalah untuk mengurangkan risiko kita mendapat penyewa yang tidak baik.Semoga ilmu ini brmanfaat untuk semua.

Wasalam.

4 comments:

  1. Jiran saya bangsa in dia pasal tuan rumah melayu laki bini dua2 tak boleh pakai. Time azan memekak anak beranak, dengan loceng tak kira masa. Bau hancing jangan ceritalah. Anak2 diajar sepak terajang kucing sampai mati anak2 kucing strays. Semoga tuan rumah melayu tu mendapat balasan setimpal kerana tidak menghiraukan aduan jiran.

    ReplyDelete