Wednesday 18 November 2015

Kelengkapan Keselamatan Menunggang Superbike

Assalamualaikum sahabat semua,

Pada kali ini saya ingin berkongsi dengan sahabat semua kelengkapan yang perlu kita beli kalau kita memiliki superbike.Kelengkapan ini wajib kita pakai sewaktu menunggang superbike supaya boleh mengurangkan impak apabila kita terlibat dengan kemalangan.Apabila kita memakai kelengkapan ini tidaklah boleh dikatakan dapat menyelamatkan nyawa kita tetapi cukuplah untuk menghalang diri kita daripada terluka akibat terseret di jalan raya.

Helmet

Helmet ini gunanya untuk menjaga kepala dan otak kita daripada cedera sewaktu kemalangan.Walaupun terdapat pelbagai design dan warna tetapi keselamatan adalah sebab paling utama untuk kita memakai helmet.Selalunya terdapat 3 design utama helmet iaitu fullface,flip up dan offroad helmet.

Offroad Helmet

Selalunya helmet ini digunakan oleh penunggang yang memiliki motorsikal offroad.Ada juga juga suka memakai helmet ini sewaktu menunggang skuter.
Fullface Helmet

Helmet ini adalah helmet rasmi untuk semua penunggang superbike.
Flip Up Helmet

Ramai juga penunggang superbike yang suka dengan flip up helmet ni.Sebabnya mudah apabila hendak merokok dan tak perlu pakai cermin mata hitam sewaktu menunggang pada siang hari kerana disertakan dengan black visor.Selain itu, mudah juga nak minum dan makan sambil pakai helmet.Yela bila join konvoi ni bila kat RV kalau boleh kita kena ready untuk ride ke RV seterusnya pasal rehat pun selalunya tak lama.Cukup untuk merokok,minum dan isi minyak sahaja.Saya juga menggunakan helmet jenis ini kerana bagi saya sesuai dengan motorsikal sport touring yang saya gunakan dan banyak manfaatnya.

Pemilihan Helmet

1-Warna yang terang dan mudah dilihat dari jauh.
2-Letakkan jalur pemantul cahaya di belakang helmet.
3-Pastikan helmet diluluskan oleh SIRIM ataupun pertubuhan rasmi negara pengeluar.
4-Pastikan tidak memakai helmet yang longgar dan kita boleh toleh kiri dan kanan bila memakainya.

Kasut

Pastikan kita memakai kasut yang bertutup.Ada 3 jenis kasut iaitu separas buku lali, separas 1/2 betis dan separas bawah lutut.Selalunya rider akan pakai but paras buku lali untuk ride dekat-dekat macam dalam bandar atau jalan-jalan cari makan.Pakai but 1/2 betis untuk jalan yang agak jauh dan but bawah lutut untuk ride yang lagi jauh atau main trek.Tapi seeloknya dinasihatkan beli jek yang but paras 1/2 betis ni.Nak jalan jauh ka dekat ka pakai jek but ni.

But Paras Buku Lali

But Paras 1/2 Betis

But Paras Bawah Lutut


Gloves (Sarung Tangan)

Sarung Tangan Pendek


Sarung Tangan Panjang

Seeloknya pilihlah glove yang diperbuat daripada kulit supaya tahan lama dan boleh tahan geseran.Jangan beli glove yang diperbuat daripada kain.Walaupun murah tetapi tidak tahan lama.

Jaket, Seluar dan Riding Suit

Kalau naik superbike dinasihatkan beli riding suit terus seperti yang Rossi pakai tu.Harga dalam RM2000 ke atas.Tapi untuk yang pakai sport touring macam saya ni boleh la kita pakai jaket yang ada pad siku, seluar jeans yang dipakai bersama pad lutut.Cukup la tu sebagai baju yang agak selamat dan tidak panas sewaktu ride.

Wassalam.

2 comments:

  1. Thank you a bunch for sharing this with all of us you actually realize what you are talking about! Bookmarked. Please also seek advice from my site =). We could have a hyperlink change contract between us! indian motorcycle tours

    ReplyDelete