Thursday 11 January 2018

Pengalaman Bermotosikal Secara Solo Dari Penang ke Kuala Lumpur Hari 4

Assalamualaikum sahabat semua.

Pagi ni aku bermula dengan sarapan di sebuah kedai cina halal di pekan Ipoh.Lupa la pulak nak tangkap pic kedai ni.Aku cari pun dalam tenet ja pasal aku nak makan roti bakar telur goyang dengan white coffee.Memang best la makan roti ni dan kopi dia memang sedap.Harga roti telur goyang dengan kopi ni RM5.70.Jadi total kos sudah jadi RM165.50.Kemudian aku teruskan perjalanan ke Kuala Lumpur menggunakan highway Utara Selatan.Singgah jap kat Tapah untuk minum kopi Pak Ali kat sini.Harga RM6.15



Dek kerana aku lupa tengok meter minyak motor mati tengah jalan.Baru menapak tuntun motor 200 meter ada lori kecil berhenti.Keluar adik cina nama lim nk tolong.Dia bawa barang kontraktor.Nasib dia ada paip getah dan botol mineral kosong.Saya pun sedut la petrol.isi penuh dalam tank motor.Saya hulur rm20 dia tak mau ambil.Terima kasih pasal tolong saya siap bg air kosong utk saya basuh mulut lagi.Dek kerana letih menapak dan mulut penuh petrol saya berhenti di hentian rawang.


Dek kerana takut keracunan petrol saya terpaksa order air kelapa dan timun.Tapi depa tak bagi la pulak ambik timun saja.Jadi terpaksa la order sekali dgn sate kajang ni.haha.Sekarang ada kat restoren jejantas sungai buluh.Aku isi minyak sebelum naik highway RM5.air tin cincau RM2 dan sate ni sekali kelapa RM11.total sekarang rm183.50.Rehat kat sini cas telefon dan solat zohor dgn asar jamak.


Aku teruskan perjalanan masuk Kuala Lumpur dan terus ke jalan Masjid India.Kat sini petang petang ada macam pasar malam la pulak.Macam-macam barang ada.Kain baju dan makanan.Letih gak lajan-jalan kat sini pasal panjang.Aku jalan kat sini nak cari tudung bawal kat isteri aku.Dia nak bidang 50 tapi yang ada kat sini bidang 60 dan 45 saja.Jadi aku tak beli la tudung bawal kat sini.Letih dan lapar punya pasal aku beli kebab.Kebab daging RM5 dan kebab ayam RM5.Air cincau RM2.Jadi total kos sudah jadi RM195.50.





Lepas tu aku pi lepak tengok seni orang lain kat sepanjang jalan masjid india ni.Ada yang buat lukisan dan ada yang menyanyi busking.Aku ada beli lukisan dari brader ni dengan harga RM20.Lukisan yang aku ambil adalah nombor 2 kiri belah atas.Letih berjalan aku beli air tebu RM2.Jadi kos semua RM217.50.




Berjalan sampai dekat nak maghrib.Jadi aku singgah solat maghrib dan isyak kat masjid India.


Masjid india dan masjid jamek dah tak boleh tidur.Malam ni saya betul-betul jadi gelandangan.Tidur kat bangku dewan kotaraya jek.Tapi masih lagi depan masjid jamek ni.Ada sleeping beg asalkan tanah rata dah ok dah.Ni tempat tidur saya malam ni.Bukan senang nak tidur atas marmar kan.Hehe.Rumah saya pun tak pernah ada marmar.Kat sini depa wat jalan jek.Huhu.Oleh kerana malam masih muda jadi saya nak merayau cari sabdek dulu.Perut pun terasa lapar la pulak.Makan kebab tak kenyang.huhu.Walaupun tak dapat tidur dalam masjid ambil pahala iktikaf dapat tidur kat serambi masjid pun jadi la.Tapi nak tidur open camni semua beg kena masuk dalam sleeping beg.Letak kat bahagian kaki.Bab motor takpe pasal guard masjid ada dok ronda.



Sebelum tidur kita pekena nasi kandar dulu.Perut berkeroncong pasal makan kebab ja petang tadi kat masjid India.Nasi kandaq lauk ayam masak kari telur masin dengan papadom.Air kosong dengan limau ais RM10.Jadi total sekarang dah RM227.50.




Lepas makan terus aku masuk tidur dalam sleeping beg kat bawah bangku bandararaya.Selamat malam untuk hari yang ke 4.


Ok.Kita sambung ke halaman seterusnya


No comments:

Post a Comment