Tuesday 9 January 2018

Pengalaman Bermotosikal Secara Solo Dari Penang ke Kuala Lumpur Hari 3

Assalamualaikum sahabat semua,

Kita sambung lagi ride untuk hari yang ke tiga.Dari rumah adik saya di Kampung Gajah saya bertolak ke Batu Gajah untuk ke Istana Kellie.Teluk Intan saya skip pasal sebelum ni dah pernah pi tangkap gambar kat menara condong Teluk Intan tu.Sebelum tu saya terlupa nak bagitau yang semalam pada hari yang kedua saya ada singgah makan durian udang kara kat tepi jalan nak ke Pasir Salak.Durian sebiji harga RM15, air cincau RM2 dan isi minyak RM5 jadi total kos sudah jadi RM108.10.Gambar kat bawah ni gambar yang saya ambil sepanjang perjalanan.Pasal lama tak tengok kerbau jadi snap juga la gambar kerbau.Masjid tu adalah masjid Batu Gajah.Tak singgah pun masjid ni.Cuma ambil gambar tepi jalan sahaja.Dalam perjalanan saya singgah makan nasi lemak dan kopi ais.Harga RM3.80>jadi kos sudah jadi RM111.90.

Kemudian, saya teruskan ride ke Istana Kellie's di Batu Gajah.Bangunan Istana Kellie ini telah dibina pada tahun 1910 oleh seorang peladang getah terkemuka British bernama William Kellie Smith.Saya tak amsuk pun ke dalam istana pasal kos tiket agak mahal dan dengar kata istana ni berhantu jadi tak perlu la kot aku nak bawak balik benda yang aku tak ingin kan.Haha.Kemudian, aku teruskan ride ke Taman herba.Pasal hari tu hari Jumaat jadi taman ni tutup rehat solat Jumaat.Jadi aku snap gambar jela.Kat sini pun kalau nak pusing jalan satu taman ni boleh tahan gak besarnya.Kalau larat nak jalan ok jek melawat taman herba ni.Setelah itu, saya teruskan ride ke masjid India di Ipoh untuk solat Jumaat di sana.

Perut sudah berkeroncong jadi saya singgah makan tengah hari di Nasi Ganja dekat kedai Yong Suan Jalan Kalsom Ipoh.Bagi saya nasi ni tak lah sedap mana berbanding reputasinya yang viral.Mungkin kat Ipoh ni tak banyak pilihan nasi kandar berbanding Penang yang membuatkan nasi ganja ni femes kat Ipoh.Nasi putih dengan ayam goreng,telur masin sebelah, ulam timun dan kuah campur RM5.50.Minum air kosong jek RM0.50.Total kos sudah jadi RM125.50.

Perut pun sudah kenyang jadi kita jalan-jalan lagi ke Muzium Darul Ridzuan.Kat muzium ni ada pameran basikal klasik.Jadi boleh tengok basikal klasik jela time tu.Dapat juga satu pengalaman baru naik basikal kat bawah tu.Rupa-rupanya susah juga nak naik basikal kayuh roda depan ni.Walaupun sebenarnya aku ni terer la jugak naik basikal tapi naik basikal kayuh roda depan ni lagi susah.Banyak kali gak nak terbalik.Kalau nak rasa pengalaman naik basikal ni boleh la ke mana-mana tempat yang ada pameran basikal klasik ni.

Lepas kayuh-kayuh basikal perut pun lapar la balik.Jadi apa lagi saya pun ke kedai Mee Rebus Ramli yang femes kat Ipoh ni.Dah banyak kali kawan-kawan cerita tapi ni la kali pertama saya makan mee rebus ramli ni.Pertama kali makan memang bagi saya cukup sedap walaupun serba ringkas sahaja.Pasal sedap punya hal jadi saya order la 2 mangkuk mee rebus ni.Huhu.Jangan marah haaaa.Tapi rasa memang rekemen la mee rebus ni bagi sapa-sapa yang datang ke Ipoh.Kalau saya ada trip ke mana-mana memang sekarang ni saya akan cuba singgah kat Ipoh pekena mee rebus ni.Mee rebus ni harga RM5.Ambil 2 mangkuk jadi RM10.Campur air kosong RM0.30.Jadi harga kena bayar RM10.30.Total kos sudah jadi 135.80.

Lepas makan mee rebus aku pun jalan-jalan kat Gerbang pasar malam.kat sini macam-macam ada termasuk makanan, pakaian dan barang-barang antik.Kat sini aku beli selendang 2 helai RM18.Sorry lupa snap gambar.Pastu aku teruskan perjalanan ke Nasi Kandar Vanggey.Makan nasi putih dengan ayam masak madu, telur masin dan air kosong.Harga RM6.Aku memang rekemen nasi kandar kat Vanggey ni.Memang sedap dan kualiti dia boleh celen Nasi Kandar Penang.Jadi total harga termasuk selendang baru RM159.80.Murah kan walaupun sudah 4 hari 3 malam aku berjalan dari Penang.

Aku kembali ke Masjid India kat Ipoh tapi tutup la pulak gate.Jadi tak boleh masuk la untuk tidur.Sambil-sambil dok cari mana masjid terdekat yang boleh aku tidur tetiba bateri pulak kong.Habis aku.Jadi ride la aku sorang-sorang tengah malam ikut petunjuk jalan yang lukis gambar masjid.Akhirnya aku sampai kat Masjid Paloh.Kat masjid ni ada AJK masjid nama Abang Din yang jaga masjid ni pasal dia bagitau ada budak-budak dok mai tidur kat masjid dan rosakkan barang masjid.Lepas dia tanya aku dari mana dan nak kemana dia buka pintu dan benarkan aku tidur kat madrasah sebelah masjid tu.Jadi malam ni aku tidur kat masjid ni bersama abang Din kat madrasah.

Tamatlah perjalanan aku untuk hari yang ketiga.

Ok.Kita sambung ke halaman seterusnya