Tuesday 17 December 2013

Rumah Sewaku Adalah Mesin ATM Ku

Assalamualaikum sahabat semua,

Untuk posting pada kali ini saya akan menceritakan tentang aset saya yang kedua iaitu sebuah rumah yang masih lagi dalam proses untuk mendapatkan kunci.

Ceritanya bermula apabila Aziran menasihatkan saya supaya membeli rumah kos rendah sebelum pihak syarikat menaikkan gaji saya kerana selepas pertukaran pemerintahan daripada PAS kepada BN berkemungkinan CEO yang akan dilantik untuk mengantikan CEO lama akan cuba mengambil hati semua staf dengan menaikkan gaji (sebenarnya sampai sekarang masih belum berganti dan sampai sekarang jugak gaji belum naik.Huhu).

Ini adalah syarat-syarat untuk memiliki sebuah rumah kos rendah
  1. Pendapatan suami dan isteri tidak melebihi RM2500.Gaji saya memang tidak lebih dari RM2500 dan isteri saya pula tidak bekerja.Hanya suri rumah sepenuh masa pada masa tu.(sekarang dia terlibat dengan perniagaan online dan pasar malam).
  2. Tidak pernah memiliki rumah lagi. Maknanya rumah kos rendah yang kita nak beli ni adalah rumah pertama kita.
  3. Berumur 18 tahun ke atas dan rakyat Malaysia.
  4. Mereka yang bujang juga boleh membeli rumah kos rendah jika 3 syarat di atas dipatuhi kerana adik saya juga boleh membelinya.Rumah kami selang sebuah saja.Dok dekat-dekat senang sikit nak tengok-tengok rumah masing-masing.
  5. Paling penting kena berdaftar dengan wisma negeri.Wisma negeri akan menghantar surat kepada kita yang mengatakan kita layak untuk beli rumah kos rendah ini.
Saya tidak peduli apa yang orang lain kata berkenaan keputusan saya untuk membeli rumah kos rendah.Walaupun jawatan saya termasuk dalam golongan professional tetapi gaji saya sangatlah tidak professional sehingga saya layak untuk membeli rumah kos rendah. Jangan salahkan saya kerana menutup peluang orang lain yang mempunyai gaji yang lebih kecil tetapi salahkan lah syarikat saya yang memberi gaji yang tak setimpal dengan jawatan saya.

Kalau dah gaji kecil kenapa saya tak berenti dari syarikat ni? Saya bekerja di sini kerana saya suka dengan apa yang saya buat.Saya suka bekerja bila bangun pagi sahaja, saya tidak tahu apa benda atau masalah apa yang akan saya hadapi hari itu. Saya tidak suke kerja yang rutin. Di sini saya adalah salesman, tukang buat quotation,planner, purchaser, project manager, manager (pasal kadang-kadang kena bagi arahan kat staf & kadang-kadang bagi nasihat kat bos.hehe) dan yang paling bestnya saya juga adalah kuli iaitu kena jadi runner untuk delivery, hantar cek, dan hantar part untuk process finishing macam anodize, blackening and Electro Nickel (EN). Kadang-kadang saya juga turun tolong production gosok deburr, assembly dan jalan mesin konventional.Saya suka bekerja di mana saya boleh menganggap seperti saya running business sendiri dan ini adalah latihan yang cukup bermakna untuk saya apabila saya betul-betul menjalankan business sendiri nanti. Pendek kata, di syarikat ini saya berlatih untuk menjadi seorang tauke dan sebenarnya ada 2 3 orang staf sini yang dah pun menjadi tauke.Di sini saya adalah tauke dan saya juga adalah kuli.

Saya bercadang untuk membeli rumah kos rendah dan disewakan kerana saya rasakan modal saya tak cukup untuk menampung perbelanjaan tanah saya selepas saya menanam pokok sawit.Saya perlukan modal pusingan hasil daripada kutipan rumah sewa untuk saya gunakan membeli pokok, baja, racun dan kos penyelenggaraan kebun kelapa sawit saya.Modal yang ada kat saya juga hanya cukup-cukup sahaja untuk membayar 10% untuk membeli sebiji rumah.

Bermulalah usaha saya mencari dalam mudah.com, rumah-rumah kos rendah yang boleh memberikan positif cashflow kepada saya. Agak lama juga saya mencari selama lebih kurang 2 bulan. Hari-hari tengok kot-kot ada yang jual murah. Kebanyakkannya yang iklan adalah rumah kos rendah yang dah uzur atau agen yang cuba mengambil komisyen dengan mengiklankan rumah yang hendak dilelong. Pencarian saya berakhir apabila saya terlihat satu iklan yang mengatakan rumah kos rendah ini adalah rumah baru tetapi tidak laku sejak 2006 lagi. Rumah telah siap tahun 2006 tetapi orang tak beli kerana tempat tu pada masa 2006 hanya ada kawasan perumahan tu ja. Kemudahan yang lain adalah jauh dari bandar. Jika dinilai dari harga semasa harganya adalah RM50k.Tetapi pemaju telah melantik satu syarikat untuk menjual rumah tu dengan harga RM35k. Peluang di depan mata. Mana nak dapat rumah kos rendah baru dengan harga RM35k saja. Saya terus telefon nombor yang tertera dan tanya pasal rumah ni.Malangnya nasib saya 50 unit telah habis ditempah.Tetapi nama saya termasuk dalam list menunggu kot-kot ada pembeli yang loannya tak lepas.

Lepas 2 bulan menunggu dan setiap minggu call Ms Maly update pasal rumah tu akhirnya penantian saya berhasil. Ada 5 orang yang loannya tak lepas. Kebanyakkan kes loan tak lepas pasal hutang kad kredit atau commitment bulanan tinggi sangat. (buat loan untuk ASB adalah commitment bulanan dan termasuk dalam CCRIS.Ramai yang tak lepas loan beli rumah pasal ada loan ASB. Jadi hati-hati apabila meminjam dan kaji dahulu pro & cont sebelum membuat pinjaman ASB). Saya pun terus canang kat kawan-kawan kat syarikat saya dan kebanyakkannya tak lepas syarat. Yang lepas syarat tak beli pun rumah ni. Saya juga memberitahu adik saya dan dia juga membelinya. Saya terus bagi deposit RM500 untuk booking rumah tu.

Saya akan menceritakan secara detail cara-cara untuk membeli rumah dan proses-prosesnya pada posting yang akan datang. Dalam posting ini saya hanya mahu memberitahu sahabat semua macam mana kita nak buat pasif income melalui menyewa rumah kita. Rumah kos rendah ini yang bagusnya adalah bersebelahan dengan satu universiti swasta yang terkenal. Ada 10 unit kat taman ini yang dah pun disewa oleh universiti untuk dijadikan asmara pelajar. Eh asrama pelajar. Jadi peluang saya untuk menyewakan rumah ini kepada student amatlah cerah. Sekarang ini mereka menyewa di tempat yang agak jauh dari universiti. Tambahan pula kawasan ini belum lagi tepu dengan pembangunan. Apabila hotel, kedai makan dan kemudahan lain telah membangun di sini, rumah ini juga akan meningkat nilainya seiring dengan pembangunan yang lain. 

Saya bercadang untuk menyewakan dengan perabot yang lengkap dan memasukkan 5 orang pelajar perempuan sahaja di dalam rumah ini. Adik saya juga akan menyewakan rumahnya dan sayalah yang akan memantau rumahnya kerana dia bekerja di Perak. Yang bestnya saya hanya perlu membayar kepada bank RM179 sahaja tetapi kutipan sewa yang akan saya dapat adalah RM500 iaitu satu kepala RM100. Duit untuk bayar kepada bank juga tidak menggunakan gaji saya kerana saya akan membuat permohonan pengeluaran akaun no 2 setiap bulan untuk membayar rumah saya. So, pada bulan Februari 2014, maka secara automatiknya saya telah menaikkan gaji saya sendiri sebanyak RM500. Pasif income sebanyak RM500 setiap bulan ini lah yang akan saya gunakan sebagai modal pusingan untuk perniagaan isteri saya dan kos penyelenggaraan kebun kelapa sawit saya.

Saya tidak mengharapkan sahabat semua meniru apa yang saya lakukan tetapi saya nasihatkan sahabat semua buatlah apa yang sahabat semua minat kerana kita takkan boleh belajar dengan cepat jika kita buat sesuatu tanpa minat. Jangan pandang kepada berapa banyak duit yang akan kita dapat tetapi pandanglah kepuasan apabila benda yang kita buat kerana minat itu menjadi. 

Sebagai permulaan saya memberi tugasan kepada sahabat semua untuk mencari 100 buah rumah lain-lain tempat berdekatan dengan tempat tinggal sahabat (1jam perjalanan) semua yang memberikan kadar sewanya lebih tinggi dari nilai semasa rumah tersebut. Cuba tanya mereka yang tinggal di kawasan perumahan tu berapa sewa depa kena bayar kat tuan rumah. Contohnya

Kadar sewa bulanan : RM400
Nilai rumah             : RM400 x 12 bulan x 30 tahun / 2
                              : RM 72, 000

Jika nilai rumah yang kita nak beli kemudian disewakan itu kurang dari RM 72,000 maka bolehlah kita beli kerana kadar sewa akan menghasilkan positif income kepada kita. Jangan kita membeli rumah yang kita perlu membayar lebih kepada bank berbanding kutipan sewa. Negatif cashflow amatlah buruk untuk kehidupan kita. Dari 100 buah rumah pilihlah rumah yang memberikan ROI (Return of Investment) yang paling tinggi.Contoh rumah saya

Kadar sewa bulanan    : RM500 (jika sewa kat student)
                                : RM300 (jika sewa kat keluarga)
Nilai rumah                : RM500 x 12 bulan x 30 tahun / 2
                                : RM90,000
                                : RM300 x 12 bulan x 30 tahun / 2
                                : RM54,000
Nilai semasa             : RM 50, 000
Nilai Jualan               : RM 35,000 (saya telah membeli rumah 30% lebih murah dari harga pasaran)
Kadar bayaran         : RM 35,000 x 2 / (12 bulan x 30 tahun)
kepada bank            : RM 194 (ini adalah pengiraan kasar. saya menganggap kita perlu bayar 2 kali ganda                                      nilai kita beli apabila cukup tempoh bayaran kepada bank)

ROI utk student         : (RM 500 - RM194) / RM 500  x 100%
                                 : 61.2 %  
ROI utk keluarga       : (RM 300 - RM194) / RM 300  x 100%
                                 : 35.3%
              
Terpulang kepada sahabat semua berapa ROI yang menjadi paras minimum untuk sesuatu investment. Kadang-kadang ada juga yang hanya menpunyai ROI 10% sahaja tetapi dia tetap beli rumah tu. Selagi rumah tu boleh menjana positif cashflow kepada kita tak salah pun untuk kita memilikinya. Robert Kiyosaki sendiri juga hanya mempunyai positif cashflow sebanyak USD 50 sahaja untuk apartment pertama yang dia beli. Jangan kita membeli rumah seperti contoh di bawah.

Contoh

Kadar sewa             : RM 200
Bayar kat bank        : RM 310

ROI                        : (RM200-RM310) / RM310 x 100%
                               : -35.5%  (amatlah teruk jika kita buat bisnes macam ni.mana ada orang mau rugi                                                            berniaga kan.Kadar kos lebih tinggi dari kadar pulangan)  

Wassalam.

2 comments:

  1. Terima kasih atas perkongsian ini. Jazakallah.

    ReplyDelete
  2. terima kasih kembali kerana membaca..sebenarnya sekarang rumah saya ini disewakan kepada family selepas 3 4 orang student yang datang tengok rumah tak jadi nak sewa...bulan2 saya bayar kepada bank RM180.saya sewakan RM280 sebulan...jadi saya mempunyai positif income RM100 sebulan...seperti yang saya cakapkan saya buat pengeluaran akaun no 2 KWSP utk bayar rumah saya ini...saya harap saudari juga boleh menirunya dengan lebih baik dari saya...

    ReplyDelete