Sunday 9 February 2020

Cara-cara menyelesaikan atau membuat faraid 1

Assalamualaikum sahabat semua.

Pada kali ini aku nak share pengalaman aku menyelesaikan masalah faraid harta arwah abah aku yang dah lama tertunggak.Kenapa tertunggak lama.Ceritanya begini.

Arwah abah aku telah meninggal pada tahun 1996 lagi.Waktu tu aku masih sekolah rendah darjah 6.Tiada apa harta yang ditinggalkan melainkan hanya sebuah rumah taman kembar 2 di Pendang.Arwah abah aku dulu kerja chef kat atas resort Gunung Jerai.Jadi bila dia meninggal dapat lah duit KWSP dalam 15k dan pencen Socso untuk aku,adik dan mak aku sebulan RM600.Jadi kami hidup dengan duit tula pada masa tu dengan income mak aku bekerja kat gerai makan semalam RM15.

Masalahnya,bila arwah abah aku meninggal, rumah tu tak diinsurankan.Abah hanya masuk insuran kebakaran sahaja.Insurans nyawa dia tak ambik jadi bila abah meninggal mak masih tetap kena bayar rumah tu.Rumah tu kena bayar kat bank sebanyak RM210 sebulan.Abah beli rumah tu pada tahun 1990 dengan harga RM45k.Jadi mak la yang bayar setiap bulan sama ada guna duit Socso atau duit kerja dia.Jadi boleh bayangkanlah hidup aku waktu tu memang sempit.Sedangkan hidup aku masa arwah abah hidup agak mewah kerana gaji abah pada masa tu RM1500.Hidup zaman nasi lemak RM0.20 dengan gaji banyak tu boleh dikatakan agak senang la.

Kemudian,baru-baru ni arwah mak aku pulak meninggal pada tahun 2018 dan sepanjang mak aku meninggal aku dengan adik aku yang bayar rumah tu.Mulanya aku nak bayar lumsum kat bank dan ambik geran tapi bank tak bagi pasal aku takde surat perintah dari mahkamah atau dari pusaka kecil untuk melayakkan aku mentadbir harta tersebut.

Kemudian,bermulalah kerja-kerja aku ke Pejabat Pusaka Kecil kat Wisma Darul Aman Kedah untuk uruskan hal-hal berkaitan rumah ni.Nanti Aku ceritakan secara details apa yang perlu hampa buat untuk selesaikan faraid kat pusaka kecil.Kalau tak settle faraid,nama waris tak dapat dimasukkan ke dalam geran rumah dan rumah tu tak dapat dijual jika waris nak jual rumah tu untuk bahagikan bahagian faraid masing-masing.

Pada mulanya aku ni tak berapa faham bab faraid ni.Aku ingatkan rumah tu hanya milik aku dan adik aku sahaja.Sekali pi bicara kat pusaka kecil di pejabat tanah Pendang mulalah sangkut pasal arwah tok aku iaitu ibu arwah abah aku masih hidup masa arwah meninggal.Bila nak bicara kena angkat sumpah jadi kena cerita benda yang betul la.Jangan menipu nanti kalau kita makan harta yang bukan milik kita hampa tau sendirilah hukum dia macam mana dan mati nanti tempat dia kat mana kan.

Jadi pada masa tu gagallah urusan nak masukkan nama aku dan adik aku dalam geran.Geran jugak masih lagi ada kat bank dengan baki hutang ada lagi dalam RM4k.Dari situ barulah aku belajar bab faraid.Bahagian tok aku 1/6.Bahagian mak aku 1/8 dan aku dengan adik lelaki aku 7/8.Masalahnya tok aku telah mati.Mak aku telah mati dan selepas abah aku mati mak aku berkahwin lagi dengan ayah aku Yusoff dan ada dapat anak nama iskandar.Jadi sekarang rumah sebijik tu perlu dibahagikan kepada pak-pak dan mak menakan aku seramai 4 orang kerana depa dapat bahagian tok aku.Ada pulak 2 orang yang dah meninggal iaitu pak ngah dan maksu.Bahagian depa yang dah meninggal dapat pulak kat anak-anak depa.Kira semua waris akan dapat bahagian 1/6 tok aku tu.Belah bahagian mak aku pulak akan dapat balik kat aku,adik,iskandar dan ayah tiri aku.Kemudian 7/8 akan dikongsikan antara aku dan adik aku.Kompleks bukan cerita bahagian faraid ni.

Sebab tulah ustaz-ustaz dok pesan bab faraid ni kena buat masa kubur dok merah lagi.Kalau ada waris yang mati selepas tu jenuh list nama anak-anak dia.Tapi aku tak salahkan arwah mak aku pasal rumah tu masih belum habis bayar dan kalau nak jual rumah untuk selesaikan faraid tok aku,kami ni nak pi hidup kat mana kan.Jadi sekarang ni, adalah menjadi tanggungjawab aku untuk selesaikan masalah ni supaya arwah abah dan mak tenang di dalam kubur.

Atas nasihat pegawai pusaka kecil,dia syorkan aku ambil lawyer untuk selesaikan masalah ni.Kalau nak turun bicara semua sekali rasanya adalah dalam 17 orang waris semua.Jenuh semua nak turun bagi komitment kan.Jadi bila sembang-sembang dengan kawan aku Azni,dia pun bagitau ada sorang kawan dia nama Zarul yang kerja dia uruskan bab-bab faraid ni.Zarul bukanlah peguam tapi dia arif bab selok belok menyelesaikan masalah faraid dan sudah banyak kes yang komplek dapat dia selesaikan.Cerita faraid ni takkan sama mengikut kes.Kes aku macam ni dan confirm kes hampa jugak akan berbeza.Jadi aku pun gunalah khidmat Zarul ni untuk selesaikan masalah faraid ni dengan bayaran RM4k.Dia akan minta deposit dahulu RM1k untuk buka fail kes.

Kemudian,bermulalah kerja-kerja aku mengumpul semua dokumen penting semua waris-waris.Hubungan aku dengan semua waris adalah baik dan tiada masalah untuk aku dapatkan kerjasama untuk dapatkan salinan surat beranak,salinan IC,salinan sijil mati dan salinan sijil nikah.Yang mana takde salinan atau hilang aku minta depa buat kat pejabat pendaftaran dan aku sendiri jugak 2 kali ke pejabat pendaftaran untuk dapatkan salinan surat beranak arwah mak aku dan sijil mati tok belah mak aku.Semua salinan ni kena ada bagi untuk selesaikan masalah faraid ni.Sebab tu korang nanti kena buat carta semua waris yang ada kaitan dengan si mati.Barulah senang nak mintak salinan dokumen penting.Nisbah pembahagian semua Zarul yang akan selesaikan.Aku bercadang nak jual rumah tu dan bahagikan duit kepada semua waris.Berapa banyak dapat setiap orang bergantung kepada harga jual rumah setelah ditolak semua kos faraid yang terlibat.Semua tu Zarul yang akan kira.

Waris ni adalah ayah dan ibu,isteri dan anak-anak.Kalau si mati masih ada ayah dan ibu ada bahagian depa.Lambat buat faraid,depa mati bahagian akan turun ke adik beradik si mati.Adik beradik mati bahagian tu dapat kat anak-anak depa pulak.Jadi lagi lambat selesaikan lagi banyak nama waris yang kena masuk dan bahagian depa wajib kena bagi walaupun RM1.Jadi sekarang korang tahu kan betapa susahnya hidup kalau ada harta sudah lama dibiarkan tak buat faraid cepat-cepat.Aku sendiri pun dah nak masuk 2 tahun masih tak selesai lagi.

Dalam post ni aku cerita bagi faham dulu situasi kes aku.Nanti aku cerita details macam mana nak selesaikan masalah faraid ni kat pusaka kecil.Banyak aku cari kat internet takde sapa nak share pasal kerja-kerja ni.Aku sendiri pun banyak belajar dengan bertanya pegawai pusaka kecil dan pengalaman sendiri sahaja.Jadi aku akan mudahkan korang untuk selesaikan masalah faraid ni supaya roh-roh keluarga kita yang dah mati tenang di dalam kubur.

Satu benda lagi aku nak share,sebelum ni aku tak pernah pun dok mimpi arwah abah aku.Tapi sejak aku mulakan kerja-kerja faraid harta dia ni kerap la pulak mimpi dia walaupun aku tak pikir sangat pun pasal dia.Mungkin ini adalah petanda supaya aku selesaikan semua benda ni dengan segera.

Sambungannya kat sini

https://iqsha-gemilang.blogspot.com/2020/02/cara-cara-menyelesaikan-atau-membuat_9.html

Wassalam.

No comments:

Post a Comment