Friday 7 February 2020

Fotografi untuk beginner 3 - kelas fotografi murah sebelah Penang

Assalamualaikum sahabat semua,

Ok pada kali ni aku nak share tiada cara nak belajar dengan cepat segala teknik fotografi melainkan kita masuk kursus fotografi.Antara kursus yang murah belah Penang dan Alor Setar ni adalah kursus yang dikelolakan oleh satu camera store kat Tesco Seberang Jaya iaitu N4 Camera Store atau boleh tengok facebook dia N4 Phote Club.Jadi untuk memantapkan skill fotografi aku, aku pun join la kursus ni dari pagi sampai petang termasuk makan dan 2 orang model dengan bayaran hanya RM20.Murah kan.Lepas tu kita boleh pinjam camera makers yang anjurkan sesi fotografi ni.Contoh kalau hari tu Canon yang anjur boleh jek try camera Canon.Tapi masa aku pi yang anjur adalah Sony jadi depa bagi aku pinjam camera Sony mirrorless alpha 7R III dengan lens guna sigma 50mm f1.4.Aku hanya perlu bawak memory card saja untuk ambil gambar yang telah aku tangkap menggunakan kamera pinjam ni.Ni lah pertama kali aku pegang full frame.

Dalam kursus ini akan diajar pasal teknik,lighting,posture,cara nak pose,cara nak bekerja dengan model,cara nak guna prob dan setting yang cantik untuk potret.Antara kelebihan kamera Sony ni dia boleh auto focus kat mata subject dan boleh ejas kadar kecerahan dan kemalapan dengan pusing satu button screw sahaja.Bila pusing terus akan tunjuk kat display kita nak gambar tu kelam atau cerah.Benda yang takde kat Nikon D3100 aku.Maksudnya nak ejas tu ada kat Nikon D3100 tapi button special function yang macam tu tak ade.Aku nak tangkap pakai Nikon kena snap btol-betol kat mata baru tangkap.Tapi dengan Sony in auto.Dengan lens dari Sigma pulak korang tengok sendiri la hasil dia macam mana.Boleh la nak bandingkan dengan aku tangkap guna Nikon D3100 dengan kits lens.

Kat bawah ni aku share gambar dia.Sorry model Cina sure la tak pakai tudung.Aku pesan siap-siap.Kalau nak tengok dosa tanggung sendiri yek.Aku tak mau tanggung.Jenuh nak tanggung dosa kalau berjuta yang view gambar amoi ni tak tutup aurat melalui blog aku kan.Declare siap-siap ok.Jangan tuntut kat aku lepas aku mati.Aku kena letak watermark pasal hak cipta aku yang punya.kyu tu nama nick aku la.

Jadi kalau nak belajar atau pergi kursus fotografi dengan ada peluang shot model,siap boleh pinjam camera lagi dengan makanan disediakan boleh jek bayar RM 20 dan daftar kat N4 ni.





































Jadi sekarang hampa boleh nampak ada beza tak pakai smartphone tangkap gambar dengan hasil yang keluar dari full frame DSLR dengan lens yang memang khas digunakan untuk ambik potret.Ada beza banyak kan.Jadi kena simpan duit la dari sekarang untuk beli full frame DSLR ni.

Kita sambung kat halaman seterusnya.

https://iqsha-gemilang.blogspot.com/2020/02/fotografi-untuk-beginner-4-kenali.html

Wassalam.

No comments:

Post a Comment