Thursday 13 February 2020

Panduan macam mana cara-cara nak basuh baju di dobi layan diri

Assalamualaikum sahabat semua.

Kali ni aku nak share macam mana nak guna mesin basuh dan pengering kat dobi layan diri ni.Laki macam aku ni selalunya kain baju bini la yang akan basuh dan anak-anak aku yang akan lipat.Huhu.Kerja kat rumah ni aku suka memasak jek.Yang bab kemas dan kain baju ni tu bahagian bini dan anak-anak la.Kalau aku atau bini malas nak masak kami makan kat luar saja atau beli kat pasar malam.

Nak jadi ceritanya bini aku kena balik rumah mak dia untuk tolong kenduri adik dia berkahwin minggu ni.Jadi tinggallah aku sorang-sorang kat rumah nak kena basuh baju yang berlambak.Masalahnya kat rumah aku ada ja mesin basuh tapi aku malas nak basuh banyak kali dan sidai bagi kering.Jadi aku pikir basuh jela kat dobi layan diri yang dekat ja dengan rumah aku.Pasal ni adalah kali kedua aku guna dobi ni jadi sajalah nak buat tutorial macam mana nak basuh baju kat sini.Sambil-sambil tunggu baju boleh jugak buat pahala kongsi kat bapak-bapak yang tak pernah basuh baju kat sini macam aku kan.Huhu.


1-Pertama sekali bawaklah baju yang nak basuh tu ke mana-mana kedai dobi layan diri.


2-Terus pergi kat coin changer pastu masukkanlah duit kat dalam mesin coin changer tu.Boleh masukkan duit RM1,RM5,RM10 dan RM20.Korang check kat mesin basuh dan mesin pengering berapa harga sekali servis.Macam kat sini sekali basuh RM5 dan sekali servis pengering RM5.Harga ni tak sama ikut tempat.Jadi nak guna sekali basuh dan sekali pengering bayaran dia RM10.Jadi masukkan RM10 kat dalam mesin coin changer dan akan keluarlah syiling 10 keping.


3-Masukkan baju kotor ke dalam mesin basuh.Ada 2 jenis mesin basuh.10kg dan 14kg.Harga lain-lain jadi pilihlah mesin yang padan dengan baju la.Kalau banyak ambik yang 14kg.Kalau baju sikit ambik la 10kg.Dah masukkan baju,boleh pilih nak basuh dengan air biasa,air suam atau air panas.Selalunya pakai air biasa saja atau cold water.Pilih cold water terus tekan start.Button warna hijau tu.Pastu tunggu la mesin tu basuh secara automatik selama 25 minit.Boleh la nak update blog ka,mengorat awek sebelah ka,bergosip dengan makcik bawang ka tak kesah.Lama gak tu nak tunggu.

4-Dah siap mesin tu basuh selama 25 minit,korang ambil bakul baju yang confirm kedai ada sediakan pastu buka pintu masukkan ke semua baju dalam bakul.Baju tu tak la lencun dengan air cuma lembab-lembab camtula.Jangan risau lantai banjir pulak dengan baju kita.


5-Ambik baju dalam bakul masukkan pula ke dalam mesin pengering.Dah semua baju masuk pastu tutup pintu.Masukkan duit macam aku kena masukkan 5 syiling,pastu pilihlah nak suhu macam mana.Suhu rendah ka,suhu sederhana ka atau suhu tinggi.Slalu kalau kain nipis guna suhu rendah.Kain tebal macam baju guna suhu sederhana dan kalau seluar tebal macam jeans guna suhu tinggi.Camtulah.Dah pilih suhu pastu tekan butang hijau start.Tunggu la lagi 25 minit.

6-Dah habis 25 minit buka pintu pengering dan masukkan la baju tu kat dalam bakul.Nak lipat baju meja ada disediakan.Nak lipat kat rumah boleh terus masukkan ke dalam kereta dengan gunakan bakul sendiri la.Jangan dok pi balas bakul baju kedai pulak.Kedai ada CCTV.Satgi sepasai saja masuk penjara pasal curi bakul macam mamat tu masuk penjara pasal basuh dan keringkan kucing kan.Huhu.







Dah selamat dan kita telah berjaya mencuci baju dengan jayanya.Apa ingat orang laki tak reti cuci baju ka.Haha.

Wassalam.


No comments:

Post a Comment