Tuesday 4 February 2020

Pengalaman bercuti ke Padang dan Bukittinggi Secara Backpackers 11

Dari Kota Padang nak ke Bukittinggi boleh ambik van atau depa panggil stempe kat depan Grand Basko Mall...harga 20k sahaja 1 kepala...murah ya amat dengan perjalanan 4 jam lebih...aku mai sini naik gojek dari hotel havilla maranatha...tapi kena tunggu la sementara nak cukupkan orang...sebab tu aku keluar awal pagi...perjalanan ambik masa 4 jam...jadi kena banyak bersabar...kalau boleh spare la air mineral atau cucur ka kot-kot lapar atau dahaga sepanjang perjalanan...nanti ada ja makcik bawang yang mai meniaga sampai masuk ke dalam van..Aku dah pernah kena time travel naik bas dari Medan ke pulau samosir...yang tu lagi la 6 jam naik bas...lapar gila...wah...aku tak tulis lagi no travel aku ke medan dan pulau samosir...nanti ada masa aku tulis...sama jugak cara backpacker...

Lagi best kalau sumbat telinga dengan earphone pastu dengar lagu...layan movie yang dah simpan dalam storage ka...sementara nak tunggu orang kan..jangan dok layan YouTube pulak..satgi data habis..huhu..tapi bila dah start jalan driver akan buka lagu minang...layan jek...

Kat sepanjang jalan akan ada orang jual ubi sengkuang dan buah konen...padi kat sini tanam cara lama...kena semai...dah masak kena memukul dan jemur kat depan rumah..pokok padi depa tinggi-tinggi...paras pinggang..tak macam padi malaysia yang dah renek..


Kalau naik van pastu nak berhenti atau turun kat mana-mana cakap jek kat supir...Pak..kiri yo Pak..kiri..nanti supir berhenti la..




van atau stempe dari kota padang ke bukittinggi depan Grand Basko Mall

dalam van

selfie sikit dengan makcik Padang


Ok.Kita sambung ke halaman seterusnya


No comments:

Post a Comment