Sunday 9 February 2020

Cara-cara menyelesaikan atau membuat faraid 3

Assalamualaikum sahabat semua.

Kita sambung lagi berkenaan macam mana nak selesaikan masalah faraid dekat pusaka kecil.Kat bawah ni aku bagi langkah-langkah dia.

1-Senaraikan dahulu semua kereta,motor,rumah dan tanah yang dalam geran ada nama si mati.

2-Senaraikan atau buat carta semua waris yang ada kaitan dengan si mati.Paling penting ibu bapa,isteri atau suami dan anak-anak.Minta tolong ustaz senaraikan kalau tak berapa faham pasal waris ni.Pasal kes berbeza mengikut individu.

3-Dah semua selesai korang ikut langkah kat bawah ni.Sekarang ni semua online sahaja tak macam dulu lagi.Sebab tu kepala kuasa kena orang yang bijak dan boleh guna semua gajet sekarang ni.Kalau nak buka laman web pun tak reti susah sikit la kepala kuasa tu.

a-Log masuk https://www.jkptg.gov.my/ms/online

b-Daftar akaun baru atau new user.

c-Lengkapkan permohonan untuk pendaftaran tu.Macam-macam la dia tanya sebab tu lebih senang isi kalau semua maklumat ada kat sebelah kita ja.

d-Cetak borang A/borang P.Borang A yang kita cetak ni adalah maklumat yang kita masukkan.Dulu borang A ni kena isi pakai borang.Sekarang isi online dan cetak sahaja.

e-Ambik tandatangan pesuruhjaya Sumpah atau Majistret.Hampa Google la kat tempat hampa kat mana pesuruhjaya sumpah yang dekat.Macam aku dulu buat kat Kulim.Kena bayar cop dia RM5.

f-Hantar permohonan ke Unit Pusaka Kecil Jabatan Ketua Pengarah Tanah & Galian.Hampa search ja goggle map kat mana ikut tempat hampa.Kat Kedah ni tentulah di Anak Bukit, Wisma Persekutuan.

4-Nak hantar permohonan ni kena bawak banyak lagi salinan yang nak kena bagi sekali dengan borang A.Senarai dia kat bawah.

a-Borang A yang telah lengkap dan ditandatangani di hadapan pesuruhjaya sumpah atau majistret.

b-Bukti kematian - salinan sijil kematian/cabutan sijil kematian dari Jabatan Pendaftaran Negara/perintah anggapan kematian dari mahkamah tinggi (untuk kes mati ghaib dalam laut ka)

c-Salinan kad pengenalan pemohon diwajibkan (muka depan dan belakang).Ni kira salinan IC kepala kuasa la.Atau bahasa lembut sikit pentadbir harta pusaka sementara.

d-Salinan kad pengenalan semua waris yang ada dalam carta yang hampa buat awal-awal tu.Salinan IC muka depan dan belakang.Salinan sijil kelahiran untuk waris yang berumur bawah 12 tahun.

e-Salinan sijil nikah/sijil perkahwinan si mati.Kalau si mati ada 4 bini semua jadi 4 salinan la.Hehe.

f-2 salinan hak milik geran.Kalau geran takde kena buat carian dulu kat pejabat tanah.Kalau geran ada kat bank boleh guna S&P masa awal-awal sign beli rumah tu.Sebab tu S&P tu dokumen penting kena simpan.Kalau kereta atau motor bagi salinan geran kereta dan motor la.

g-2 salinan carian persendirian.Yang ni kena pi pejabat tanah.Bayaran RM75 kalau tak silap.Ingat-ingat lupa dah.Yang ni akan tunjukkan lot mana rumah atau tanah tu.

h-2 salinan surat perjanjian jual beli harta yang dituntut/rumah - jika harta tersebut masih belum mempunyai hakmilik.

g-Dokumen-dokumen lain yang berkaitan dengan si mati yang dimasukkan sebagai sebahagian dari tuntutan.Ni macam penyata kwsp,tabung haji kalau si mati tak letak penama la.Atau duit dalam saham ka, dalam bank atau apa-apa jela harta dalam negara dan luar negara Ismet ulam raja.

Dah lengkap semua sekali, hampa tunggu la dalam 6 hingga 12 bulan untuk pusaka kecil proses dan panggil untuk bicara.Hampa kena simpan no unik file kes hampa pasal kalau nak telefon tanya status ka depa akan tanya no unik tu.Pusaka kecil akan hantar Surat untuk bicara kat alamat hampa dan wajib bawak Surat panggilan bicara tu.

Selalunya, bicara akan diadakan di pejabat tanah terletaknya harta tu.Rumah pusaka kat Pendang jadi bicara pun kat Pendang lah.Masa hari bicara kena pastikan semua waris hadir masuk ke dalam bilik bicara tu.Kalau tak dapat hadir kena buat surat perwakilan diri pulak.

Dalam bilik bicara bukan macam bicara kat kandang mahkamah tu.Dalam bilik tu dia akan suruh angkat sumpah semua waris dan cerita salah silah keturunan supaya takde kes sembunyi waris atau saja tak masukkan waris yang lain.Kes ni banyak jadi kalau si mati kawin banyak bini la.Jadi ceritakan benda yang betul kemudian bila pegawai berpuas hati dia akan tanya ni semua setuju ka nak masukkan nama ke dalam geran seperti yang telah dipersetujui.Masa ni lah nak senang semua waris tolak bahagian masing-masing dan hanya masukkan nama seorang sahaja dalam geran.Maksudnya dalam geran hanya ada nama kepala kuasa sahaja.Ni kes kalau nak jual tanah atau rumah.Dah jual boleh dibahagikan duit mengikut faraid.Kalau tak nak jual,kalau ada 40 waris semua nama akan ada kat geran dengan bahagian masing-masing walaupun bahagian hanya 1 kaki persegi.

Macam tulah lebih kurang proses dia.Nak tukar nama kepala kuasa kena dapatkan Surat Dari pusaka kecil dan tukar kat pejabat tanah.Adalah lagi bayaran dia mengikut nilai tanah tu yang pusaka kecil akan cas dan pejabat tanah cas untuk keluarkan geran baru atas nama kepala kuasa.

Dah nama atas kepala kuasa janganlah kepala kuasa dok buat diam pulak.Pastu cakap harta tu la ni hak dia pasal nama dia saja kat dalam geran.Ha.kepala kuasa camni patut kena tembak saja dengan senapang gajah.Kepala kuasa akan jual tanah atau rumah dan bahagikan duit kepada semua waris yang ada mengikut nilai yang faraid tentukan.Jadi selesailah urusan faraid tu.

Tulis nampak macam senang ja tapi proses nak dapatkan dokumen,persetujuan bersama,waris yang ramai atau dok jauh memang mencabar mental dan fizikal.Jadi ikut nasib masing-masing lah.Ada kes yang senang dan ada kes yang susah.Kes yang susah ni pasal si mati dah mati lama sangat dah sampai ke waris yang nak dapat pangkat cicit dah.

Semoga coretan ini sedikit sebanyak menolong sahabat semua.

Wassalam.




2 comments:

  1. Nk tya, utk hg ni kn dah jdi faraid berlapis. Utk bhgian sedia dokumen, sijil nikah tu mmg kna ada ke utk makcik pakcik yg dh mninggal?

    ReplyDelete
    Replies
    1. yer...semua dokumen kena sediakan...kad pengenalan...surat beranak...sijil nikah...sijil mati...

      Delete