Tuesday 4 February 2020

Pengalaman bercuti ke Padang dan Bukittinggi Secara Backpackers 17

Aku on the way ke danau maninjau...kat sini benda wajib pi adalah ke jam gadang,lubang jepang dan tasik maninjau...

Nek motor kat sini kena hati-hati..jalan kecik dan banyak selekoh...sebab tu nama dia kelok 44...tak perlu lesen B full macam aku...cukup bawak slow..tak payah layan corner..kalau nak layan pastikan tak makan jalan..kalau makan jalan sama ada kereta depan makan atau jatuh gaung...nak potong orang bagi hon..jumpa selekoh tajam bagi hon..

On the way turun jumpa durian pulak...bantai dulu durian kawin 15k sebijik...dusun dia kat belakang ni saja...macam durian Malaysia la jugak cuma murah la...

Kat sini sawah padi bertingkat dan masih guna cara memukul...masih guna cara lama..siap ada jelapang lagi...tapi tempat dia memang cantik gila la...patut la tok kiah (tok aku)  pesan pi tempat orang jangan sampai tak balik sudah...haha...dia takut aku sangkut dengan minah Bukittinggi dan suasana kat sini la tu...dah la minah sini comel-comel...hehe


Otw naik motor rasa dahaga..singgah port minum bandrek sambil layan tasik maninjau dari atas bukit..bandrek ni teh halia..


Sumber air utama di Bukittinggi ni dari tasek maninjau lah...sebab tu air tanpa klorin dan sejuk...yang masuk petak padi pun dari sini jugak...

Sini kalau nak banding dengan Cameron highland memang jauh panggang dari api la...subhanallah...cantik gila..kalau kat cameron nampak ladang teh hijau satu warna sahaja...tapi kat sini macam-macam warna ada pasal depa buat sawah tak ikut musim...ada tengah membajak...ada tengah semai...ada tengah menghijau...ada tengah masak dan ada tengah dok  mengerat padi...yang tengah dok memukul pun ada...jadi ada macam-macam kaler kat petak sawah..dah la sawah bertingkat pulak...dengan tasik kat bawah cerita dia memang cantik lah kalau tengok dari atas bukit...

On the way turun ada pulak makcik tua tahan motor nak tumpang...jadi aku bawak jela...dia cakap nak pi ambil cucu belajar agama kat bawah...Aku nak snap gambar dia tak bagi..jangan kat atas tua kat bawah jadi muda sudah la...haha...dia tanya aku dari mana..aku cakap dari Malaysia..terus dia takut naik motor dengan aku...aku pesan tak payah risau..aku bawak slow2-slow jela bagi dia selesa...yela..dia ingat orang sini saja yang biasa guna jalan depa..bila dia dengar orang Malaysia dia takut aku merempit pulak bawak dia turun bukit sambil asah lutut layan corner kan...haha..

Pastu dah nak masuk zohor aku singgah masjid dulu solat...cantik jugak masjid ni...

tempat ambik gambar

tengah mengerat padi

ni kat lobang jepang ni

sianok valley dari lobang jepang

singgah dulu pekena durian kawin sebijik 15k

gazebo kat lobang jepang

ada pakcik jala ikan kat tasek maninjau ni

pintu gerbang nak masuk ke jalan kelok 44

depa wat ternakan ikan air tawar kat sini

masjid depa semua cantik-cantik

tempat makan kat pintu gerbang sebelum masuk jalan ke kelok 44

pintu gerbang kampung kat tepi jalan otw nak turun ke tasek maninjau

gazebo kat lobang jepang

tempat-tempat menarik yang ada kat bukittinggi..boleh plan mana nak pi dulu..

selfie sikit dengan motor

rumah adat kat satu kampung di tepi jalan

masjid yang cantik

lobang jepang

ada tour guide untuk group...kalau pi ramai-ramai murah la sikit bayaran tour guide..

pakcik jala ikan

jemur padi kat depan rumah


lagi gambar masjid

tempat aku turunkan makcik yang tumpang naik motor dengan aku

pakcik dengan sampannya

lembah sianok

mercu tanda matur

sawah padi

merenung ke luar jendela..mengkagumi kebesaran yang maha esa..

motor sewa dengan peniaga durian

kat kampung di bawah dekat tasek maninjau

lobang jepang

selamat datang

tempat santai

tempat minum kopi talua sebelum keluar dari lobang jepang


Ok.Kita sambung ke halaman seterusnya

No comments:

Post a Comment