Monday 17 February 2020

Pengalaman pertama menjadi jurufoto perkahwinan atau wedding photographer

Assalamualaikum sahabat semua.

Pada kali ni aku nak share pengalaman aku jadi jurufoto perkahwinan adik ipar aku yang baru saja berakhir pada 15/2/2019 yang lalu.Seperti yang sahabat semua maklum, bidang fotografi ni hanyalah salah satu hobi yang aku minat dan cebur.Jadi dalam benak aku tak terlintas la nak jadi wedding photographer ni tambah-tambah kelengkapan yang aku guna masih lagi bertaraf amatur.Dengan Nikon D3100 bersama lens Yongnuo 50mm f/1.8 itu sahajalah alat yang aku ada tanpa speedlight dan wide angle lens.Bila ramai yang nak ambik gambar terpaksa guna smartphone saja pasal tak muat dengan potrait lens ni.Huhu.

Rupa-rupanya letih jugak no jadi jurufoto perkahwinan ni.Dan benda yang paling aku takut adalah bila orang harap kita ambil gambar dengan elok, kita spoilkan moment tu dengan gambar blur,hitam atau senget.Aku pulak dah ler tak berapa pandai lagi nak edit gambar, jadi setiap gambar yang aku ambil kena terus perfect pasal gambar yang akan aku bagi kepada pengantin adalah gambar yang raw tanpa sebarang edit.Mungkin selepas ni, bila aku dah pandai edit gambar,beli equipment dengan lengkap barulah aku berani nak ambil job sebagai wedding photographer ni.Buat masa sekarang aku tak ambik apa-apa bayaran pun untuk adik beradik yang nak aku jadi jurufoto depa.

Harga servis jurufoto pun boleh tahan jugak mahal.Bermula dari RM400 hinggalah ke RM2000 untuk yang belah utara ni la.Kalau jurufoto yang dah berpengalaman, rasanya mau atas dari RM10k.Jadi sebenarnya, bidang photography ni memang boleh buat duit untuk mereka yang bercita-cita nak jadikan ia sebagai kerjaya.Namun, ia perlukan kecekalan dan kesungguhan la pasal terlalu banyak teknikal dan teknik yang perlu dipelajari terutama cara mengedit foto supaya hasil yang keluar nanti boleh memukau mata yang melihatnya.Kat bawah ni aku share sikit la gambar yang aku tangkap.Kalau nak diikutkan semua ada 600 keping gambar yang aku pilih dari 900 keping.Maksudnya 300 keping lagi lingkup.Huhu.Sama ada kelam,blur atau tak menarik.

Masih banyak kekurangan yang perlu aku perbaiki lagi.Semoga posting aku ini dapat membakar semangat anak-anak muda yang lain untuk menceburi seni photography dan menjadikan ia sebagai kerjaya.Aku juga suka dan mengalu-alukan komen dari professional photographer yang lalu kat blog aku ni.








Semoga dengan pengalaman pertama ini boleh membakar semangat aku untuk terus menceburi seni fotografi ini dan berjaya di masa hadapan.

Wassalam.

No comments:

Post a Comment