Wednesday 12 February 2020

Bagaimana untuk masak nasi dalam buah kelapa

Assalamualaikum sahabat semua.

Kali ni aku nak share satu resepi yang mungkin hampa tak pernah masak dan tak pernah rasa pun sepanjang hidup hampa iaitu macam mana rasanya makan nasi yang dimasak dalam buah kelapa atau orang Kedah panggil buah nyoq.Korang boleh saja guna buah kelapa tua atau buah kelapa muda.Tapi kalau guna buah kelapa muda rasa nasi tu lebih sedap la dari guna buah kelapa tua.


Ok.pertama kita tengok bahan dia

1-Sebiji buah kelapa muda atau tua.
2-beras
3-garam
4-Daun pandan atau pisang

La.ini sahaja ka.Aku buat lawak ke ni.Sabar-sabar.Biar aku cerita.Masak nasi dalam kelapa ni adalah salah satu survival skill yang aku telah belajar semasa berada di dalam hutan.Yela.Dalam hutan mana nak ada periuk belanga kan.Jadi cara nak masak nasi hanya masak menggunakan kelapa atau masak dalam buluh sahaja.Cuma yang berbeza kalau kita masak nasi dalam buluh,rasa nasi tu lebih kurang saja macam kita masak dalam periuk.Cuma ada rasa dan bau buluh jela.Tapi bila kita masak nasi dalam buah kelapa kita akan masak menggunakan air buah kelapa tersebut untuk memasaknya.Jadi korang sekarang dah dapat faham kan pasal apa aku katakan guna buah kelapa muda lebih sedap lagi dari guna buah kelapa tua pasal air kelapa muda lebih sedap dari air kelapa tua.

Ok.sekarang kita belajar cara-cara nak masak nasi dalam buah kelapa.Aku cerita kalau guna kelapa tua dulu.

1-Kupas sebiji kepala tua dan buang sabut dia.Biar tinggal sebijik dengan tempurung.

2-Kat bahagian atas buah kelapa akan ada 1 punat yang boleh kita lubangkan dengan pisau.Jadi tebuk kelapa tu melalui punat tu dan korek lubang tu dalam saiz sebesar jari kelingking.Bila dah tebuk ambik air kelapa yang ada dalam buah tu dan masukkan ke dalam satu bekas.

3-Basuh beras elok-elok dan sukat nisbah beras dengan air kelapa yang kita ambik tu.Nisbah dia 1 cawan air kelapa : 1 cawan beras.Kira sama banyak la air dengan beras.

4-Dah sukat beras masukkan beras ke dalam buah kelapa melalui lubang yang kita tebuk kat bahagian atas tu.Masukkan beras melalui lubang tu guna corong yang kita buat pakai daun saja.Ambik daun pastu pegang bagi daun tu melengkung sikit dan halakan hujung daun ke lubang tu.Letak beras pastu tolak la beras masuk sikit-sikit ke dalam buah kelapa sampai habis semua beras.

5-Dah habis semua beras masuk dalam buah kelapa,masukkan air kelapa yang kita ambik awal tadi ke dalam buah kelapa sampai habis.Jaga-jaga jangan sampai tumpah pulak.Pastu masukkanlah garam secubit untuk bagi nasi tu rasa lemak sikit.Rasa nasi tu nanti akan rasa lemak,masin,manis air kelapa dan bau kelapa bakar,bau pandan dan bau air kelapa.Pendek cerita rasa dan bau dia special dan confirm korang tak pernah rasa sama macam rasa dia kat dunia sebelum ni.

6-Dah habis beras dan air kelapa masuk ke dalam buah kelapa tu kita tutup lubang kat atas yang kita korek tu dengan daun pisang atau daun pandan.Kalau kat hutan boleh ja tutup dengan daun apa pun asalkan daun tu tak beracun la.

7-Kita bakar kayu sehingga jadi bara kemudian kita letak la kelapa yang berisi campuran beras,air kelapa dan garam tadi.Biar ja beras tu masak dalam hangat api bara sampaila daun yang kita sumbat kat lubang tu jadi layu.


8-Bila daun dah layu maksudnya dah masak la nasi kita.Bila dah masak korang belah la buah kelapa tu untuk ambik nasi kat dalam dia.Hidangkan panas-panas confirm tak panggung kepala punya makan.

Ok.Ni kalau guna kelapa tua.Kita kena buang sabut.Kalau guna kelapa muda proses dia sama sahaja tapi jangan buang sabut la.Pangkas bahagian atas dan bahagian bawah saja.Bahagian atas kita pangkas sampai boleh buat sedikit lubang dan bahagian bawah kita pangkas sebagai tapak untuk kita masak.

Kalau buah kelapa tua kita guna bara.Tapi nak masak guna kelapa muda kita guna api.Api pun janganlah besar sangat sampai rentung kan.Cukuplah haba dia sampai ke dalam tempurung untuk masak nasi kat dalam tu.


Secara jujurnya,kalau korang dah rasa nasi dalam kelapa yang kita masak pakai air kelapa ni kompom korang akan teringat punya.Sekian dan terima kasih kerana sudi membaca.Selamat mencuba dan aku gerenti ini adalah pengalaman dalam hidup yang paling indah untuk hampa kalau nasi tu tak mentah,rentung atau hangit la.

Aku share video masa aku masak nasi dalam kelapa dengan ni kawan sekerja kat link di bawah.

https://www.youtube.com/watch?v=wiN82XLuwxg

https://www.youtube.com/watch?v=u6WwVd8ptd4

Wassalam

1 comment: