Tuesday 4 February 2020

Pengalaman bercuti ke Padang dan Bukittinggi Secara Backpackers 21

Ok..ada cerita menarik sikit nak share...memang betul-betul wat aku gelabah bewak..

Sampai saja kat KLIA2 aku terus pi solat asar dan qada zohor yang aku tak solat jumaat hari ni..dah lepas solat aku pun pi la makan kat KFC...RM16.20...jadi kat aku habis dah duit Malaysia...tinggal duit indon saja 30k..dah tak cukup duit nak naik bas ke KL sentral yang kena bayar RM12 aku pun pi la nak cucuk kat atm...sekali check kad Maybank aku takde...jenuh selongkar wallet tak jumpa...rupanya bila ingat balik masa aku ambik duit kat Bukittinggi aku ambik duit ja...kad aku tak ambik...punggah...aku gelabah dah...kat sini keluar kad dulu baru keluar duit...kat sana keluar duit dulu baru keluar kad...dah ambik duit blah la..huhu...

Pastu aku tengok ada duit indon aku pi tukar dapat RM8 jek..masih tak cukup...sedangkan masa makan kfc aku dah tempah hotel kat Agoda melalui maybank2u...Atio Hostel RM14 semalam...duit dalam wallet ada RM8 je ni..camna nk buat...


Pastu dah tenang sikit aku pun pikir la kalau aku lepak airport pun takpa..flight aku esok malam...boarding pass dah siap print...tunggu jela kat airport macam Tom Hanks dalam crita The Terminal tu...buat la apa pun...jalan-jalan tengok barang ka..lepak surau ka...sembang-sembang dengan pramugari ka...hehe...nak makan brahim pun ada lagi...jadi aku pikir situasi aku tak la kritikal sangat...Kira aku boleh balik sampai rumah dengan duit dalam wallet hanya ada RM8...btol-btol broke backpackers...


Pastu aku rasa tak puas hati rugi RM14 pasal dah bayar hotel...nak pi hotel takde duit...Aku pikir call jela bini suruh bawak masuk duit dalam akaun bank cimb aku..kad cimb aku ada...dah sudah call bini dia tak angkat pulak...


Pastu aku pun pikir lepak jela airport...rasa nak terberak aku pun masuk la tandas...sambil-sambil tengah dok meneran tu barulah terpikir apa pasal aku tak transfer duit dalam Maybank ke cimb akaun aku guna instant transfer melalui maybank2u....bingo...yak yak ye..dah jumpa jalan...no akaun bank cimb aku memang jenih simpan dalam phone...buka maybank2u transfer duit pastu cucuk guna kad cimb...setel masalah...lega..


Kemudian baru aku terpikir apa jadi kalau aku perabih duit indon dengan harapan boleh cucuk duit kat atm airport minangkabau...wau...pikir saja pun dah ngeri...syukur pada Allah yang menyelamatkan aku...mau jadi pengemis kat indon kalau duit habis..tak dapat naik transport dan terlepas flight...

Apa pun..skang aku ada kat hostel,selamat dan berduit...jadi semua kelea...bila gelabah bewak benda senang jadi susah ooo..

Aku punya roommate sorang dari Chile dan sorang lagi dari jepun...dia tanya camna nak ke KLIA2 pasal dia nek train mahal RM55 kot...pastu aku cakap la naik ja bas...RM12 jek kat kl sentral... sembang-sembang pastu aku tanya depa 2 penah try minum kopi luwak tak...depa tanya kopi apa...Aku suruh depa search tenet...baru depa tau coffee make from ðŸ’© civet...haha...dah depa nak try aku bagi la sorang 1...terus dia pi bancuh..muka excited gila mat Saleh ni nak rasa kopi luwak...dah siap dia pun cakap sedap...banyak kali ucap terima kasih kat aku...aku cakap la kat indon murah...kat sini satu cawan dah RM50 dah...

kopi luwak 3 in 1

bilik aku kat atio hostel...semua lelaki

Pagi ni aku basuh siap-siap baju...takdela busuk pun baju tu...cuma kotor dengan peluh saja...silap bawak baju banyak sangat...ada yang tak pakai pun ada...lain kali kena kurangkan la kuantiti baju dan seluar...

Aku dah check out dari atio backpackers...cuma yang bestnya hostel backpackers ni lepas check out beg boleh ja tinggal kat receptionist...kalau kat hotel belum tentu dapat..kalau kat hostel backpackers kompom dapat tinggal beg..pastu boleh jalan-jalan kat KL tanpa perlu galas beg...nanti dalam pukul 6 atau 7 ambik la beg balik..stakat aku dok hostel tak pernah lagi la barang aku hilang ..sapa nak ambik baju dengan ole-ole kan...barang berharga macam passport,tiket flight,wallet,telephone bawak la...tinggal dalam beg benda yang tak penting saja...

Aku cadang nak pi chow kit. .tengok la apa yang ada...kot-kot dapat evisu RM50 ka..cantik jugak...atau cargo pants ka murah2...tapi bila sampai takde size aku la...kena diet bagi kecil pinggang da..huhu...

tempat basuh baju sebelah hostel

hostel berdekatan KL sentral

NU sentral nak sambut tahun baru cina

lagi gambar NU sentral

ok sahabat semua dah habis cerita saya melancong dari penang ke kuala lumpur...dari kuala lumpur ke padang kemudian balik ke kuala lumpur...dan balik ke penang...semuanya selamat dan menyeronokkan...jumpa lagi untuk masa akan datang ke Can Tho dan Ho Chi Minh...

wassalam...

No comments:

Post a Comment