Tuesday 4 February 2020

Pengalaman bercuti ke Padang dan Bukittinggi Secara Backpackers 13

Aku sewa motor untuk 2 hari 140k kat hotel Rezki Syariah...pastu boleh ronda Bukittinggi atau singgah mana-mana...aku try minum kopi luwak...ambik yang paket punya...macam 3 in 1 la...rasa kopi dia sedap..cuma yang bezanya bila minum ada semacam aroma kopi melekat kat lidah...lepas minum rasa air liur berkenja...haha..kalau dok ingat taik musang kompom muntah...huhu...harga secawan 4k jek...murah gila..aku share video aku minum kopi luwak kali pertama kat sini...kopi luwak mengikut fatwa kerajaan malaysia harus untuk minum..jadi jangan dok kecam cakap haram pulak...rokok yang fatwa kata haram hampa kata makhruh pulak...



Kemudian aku try minum kawa daun pulak...kawa daun ni makcik bawang kat kedai cakap kopi yang dibuat guna daun kopi.....rasa dia pelik sikit la..boleh la nak try kalau nak tau rasa macam mana...aku tak reti nak cerita pasal tak pernah lagi aku minum benda yang lebih kurang rasa dia dengan kawa daun ni..nak kata pahit pun tak...pastu dah memang tak makan tengah hari lagi aku balas la nasi ayam penyet..kawa daun dia hidang dalam tempurung nyoq...makan nasi panas-panas atas perenggaq sambil tengok sawah padi memang makan lalu la...nama tempat ni kawa daun kutada...hampa mesti mai try kat sini...ayam penyet dia pun sedap gila...kalah ayam penyet malaysia...

Rasa kawa daun ni aku tak reti nak cerita pasal 1st time rasa..sama kes macam makan nasi dalam nyoq yang pernah aku buat masa kat kem dulu...sedap tu sedap cuma rasa pelik sikit..


Makcik bawang kat kedai kopi tanya aku dari mana..kerja apa..kawin ke tak lagi..umur berapa...semua nak tanyalah..jenuh nak jawab...dia kata betul ka orang Malaysia cakap tak sama...bila aku bantai loghat Kedah baru dia percaya...kat sini aku suka cakap indon untuk beli barang atau makan makanan yang takde tanda harga...takut kena sembelih harga kalau depa tau aku orang Malaysia...macam ambik gojek, dan hotel tu aku cakap malaysia saja...harga dah memang tetap dah...




makan atas perengaq

ni air kopi luwak

makan ayam penyet panas-panas sambil tengok sawah padi

kawa daun dalam tempurung kelapa dan nasi ayam penyet yang sampai panas-panas dan memang sedap ya amat...seperti biasa air basuh tangan dan air suam akan sampai sekali dalam pakej makan


ada kapel merendek kat depan...time ni teringat bini kat rumah..huhu


Ok.Kita sambung ke halaman seterusnya


No comments:

Post a Comment