Wednesday 12 February 2020

Cara-cara untuk dapatkan geran rumah yang telah habis bayar dari pihak bank

Assalamualaikum sahabat semua.

Korang mesti perasan kan yang aku sekarang ni tengah dok selesaikan masalah faraid harta arwah abah aku yang tertunggak sejak tahun 1996 lagi.Cerita panjang dia korang boleh belek balik dalam group faraid.

Sejak arwah abah aku meninggal arwah mak yang bayar kat bank menggunakan duit Socso,duit sewa bulanan yang penyewa duduk rumah tu atau duit dia berniaga kedai makan.Kemudian bila arwah mak meninggal aku dan adik aku pula yang bayar sehinggalah hari ni telah selesai semua hutang rumah tersebut kepada pihak Hong Leong Bank.Kalau ikut logik loan bermula tahun 1990 dan ambik pinjaman untuk 30 tahun jadi tahun 2020 adalah tahunnya rumah itu tamat pinjaman daripada pihak bank.Sekarang saya akan share macam mana nak dapatkan geran rumah dari pihak bank sedangkan geran asal masih nama si mati.

Cara-caranya seperti berikut.Yang pertama sekali korang mesti dapatkan Surat Perintah dari Pusaka Kecil untuk mengesahkan yang korang adalah kepala kuasa yang dilantik untuk mentadbir harta si mati.Bank perlukan surat perintah ini untuk sebagai pengesahan supaya apa saja maklumat sensitif seperti baki pinjaman dan sebagainya dapat diberikan kepada kita.Bank bukanlah satu institusi yang dengan mudah kita boleh dapatkan maklumat sensitif akaun orang lain walaupun orang itu adalah abah kita sendiri.Jadi bila ada Surat Perintah,tiada apa-apa masalah untuk kita dapatkan maklumat sensitif berkenaan akaun si mati dengan pihak bank.

Bila pergi ke bank tunjukkan Surat Perintah yang original dan bagitau kata nak buat full settlement rumah.Dia akan check dengan HQ kat KL berapakah jumlah baki yang perlu diselesaikan oleh kita untuk menutup akaun itu dan membolehkan kita mendapat geran.Macam kes aku jumlah baki untuk full settlement adalah RM342.01 sahaja.Jadi aku pun ambil duit dalam ASB dan bayarlah jumlah tu.Bank Hong Leong cawangan Kulim akan hantar surat kepada HQ untuk minta geran dari simpanan mereka kat HQ Kuala Lumpur la.

Ok.Sebelum bank nak bagi geran kat kita, kita kena lantik seorang lawyer untuk urusan pelepasan gadaian daripada pihak bank.Lawyer inilah yang akan uruskan dengan pihak bank untuk dapatkan geran bagi pihak kita.Kalau nak buat sendiri pun boleh kos dia hanya RM 100 sahaja seperti yang aku baca.Tapi dah pasal aku takde masa untuk uruskan dan bayaran kepada lawyer juga hanya RM 700 jadi aku guna jela khidmat Zarul untuk settlekan bagi pihak aku.Kat bawah ni aku masukkan name card Zarul yang tolong aku selesaikan masalah faraid rumah arwah abah aku ni.



Jadi,sekarang ni aku tunggu jela lawyer aku selesaikan masalah aku ni.

Wassalam.



No comments:

Post a Comment